.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

بیشتر اغذیه‌فروشی‌های پایتخت مجوز و کارت سلامت ندارند

 

مصرف غذاهای آماده یا اصطلاحا «فست فودها» در کشور بویژه شهرهای بزرگ و از جمله پایتخت همچنان بطور سرسام‌آوری رو به افزایش است و آمارها نیز حاکیست نخستین علت مرگ و میر تهرانی‌ها، بیماری‌های قلبی بوده که تغذیه ناسالم، مهم‌ترین عامل بروز این بیماری است.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این در حالیست که هر روزه به تعداد اغذیه‌فروشی‌ها و یا پیتزافروشی‌های حاشیه خیابان‌ها و معابر پایتخت اضافه می‌شود و بر سلامت غذاهای آن‌ها نیز نظارتی چندان نظارتی وجود ندارد و گویا سلامتی مردم از این حیث، قرار نیست خیلی جدی گرفته شود.

دکتر عباس استاد تقی‌زاده ـ مدیر کل سلامت شهرداری تهران ـ با بیان این که اغلب اغذیه‌فروشی‌ها کنار معابر و خیابان‌های پایتخت فاقد کارت سلامت هستند به خبرنگار ایسنا گفت: برای راه‌اندازی اغذیه فروشی باید مکان و صلاحیت افراد برای فروش مواد غذایی از لحاظ بهداشتی توسط دستگاه‌های مربوطه تایید شود و اغذیه‌فروشان باید به طور مرتب در کلاس‌های آموزشی تغذیه سالم و نحوه طبخ غذای سالم شرکت کرده و سپس مجوز فعالیت دریافت کنند.

وی با تأکید بر این که اغذیه‌فروشی‌ها باید پس از گذراندن این مراحل کارت سلامت و مجوز دریافت کنند، افزود: بسیاری از اغذیه‌فروشی‌ها که با رشد قارچ‌گونه فعالیت می‌کنند، مجوز فعالیت ندارند و فاقد کارت سلامت هستند. این در حالیست که کارت سلامت این اماکن باید در معرض دید عموم باشد.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: متأسفانه نحوه توزیع و فروش مواد غذایی در بسیاری از این ساندویچ و پیتزافروشی‌ها بهداشتی انجام نمی‌شود و مدیریت شهری نسبت به این موارد منتقد است.

وی گفت: به خاطر نبود مدیریت واحد شهری، شهرداری تهران به صورت قانونی نمی‌تواند، نسبت به این مسأله رسیدگی و اغذیه‌فروشی‌های غیربهداشتی را پلمپ کند و از سوی دیگر این اماکن بدون نظارت دقیق در حال فعالیت بوده و سلامت مردم نیز در خطر است.

به گفته‌ وی این در حالیست که بر اساس قانون و در صورت تحقق مدیریت واحد شهری، شهرداری مسوولیت جدی در زمینه بهداشت و سلامت تغذیه مردم بر عهده خواهد داشت.

استاد تقی‌زاده یادآور شد: غذاهای آماده همچون همبرگر و سوسیس به صورت غیربهداشتی و با روغن‌های غیراستاندارد طبخ می‌شوند که این امر موجب ابتلا افراد به سرطان‌های گوارشی می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری نسبت به فعالیت اغذیه‌فروشی‌های کنار خیابان داشته باشد و از فعالیت غیرمجاز آن‌ها جلوگیری کند.

وی درباره فعالیت‌های شهرداری تهران در زمینه سلامت، گفت: علی‌رغم این که به خاطر نبود مدیریت واحد شهری، تامین سلامت تغذیه مردم جزو وظایف شهرداری نیست، اما بنا به ضرورت، برنامه جامع تغذیه سالم در شهرداری تهیه شده و همچنین جشنواره غذای سالم هر هفته در یکی از مناطق پایتخت برگزار می‌شود.

تقی‌زاده افزود: همچنین در خانه‌های سلامت با حضور کارشناسان غذاهای سنتی و بهداشتی طبخ و عرضه یکی از غذاها از نظر سلامت انتخاب و معرفی می‌شود.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به این که کلاس‌های آموزشی تغذیه سالم نیز در خانه‌های سلامت و فرهنگسراها برگزار می‌شود، به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: مشاوره‌های تغذیه سالم نیز به شهروندان در این مراکز داده شده و تست سلامت در برخی مراکز به طور رایگان از شهروندان گرفته می‌شود.

وی افزود:علاوه بر این، برنامه‌ها، بروشور، کتاب، سی‌دی ویژه سلامت در مدارس و مساجد توزیع می‌شود.

وی سلامت را یکی از چالش‌های اصلی شهروندان تهرانی بیان کرد و افزود: امنیت و ایمنی غذایی شهروندان بسیار مهم است و باید غذای سالم در دسترس مردم باشد و برای حل این چالش باید هر چه سریع‌تر توسط مسؤولان چاره‌اندیشی شود.

به نقل از :ایسنا

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان شنبه 17 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:52 ب.ظ http://www.e2f.blogsky.com

سلام
وبلاگ خوبی داری مطالبش آموزنده اس به من هم یه سر بزن
خداحافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد