.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

دفاتر بانک خون بندناف

بانک خون بندناف پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی به منظور فراهم آوری امکانات بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی خون بندناف در شهرستان‌ها، 10 دفتر را در مراکز استان‌ها راه‌اندازی می‌کند.

دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران ضمن اعلام این خبر گفت: وظیفه دفاتر استانی بانک خون بندناف، ثبت نام از خانواده‌های متقاضی، خون‌گیری و جمع‌آوری نمونه خون و ارسال آن به مرکز بانک خون بندناف در تهران است.


وی با اشاره به اینکه در نظر است تا این مراکز در 10 استان شامل خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، کردستان، کرمانشاه، قزوین، همدان و زنجان راه اندازی شود، افزود: پیش از این لازم بود تا خانواده‌های داوطلب شهرستانی با مراجعه به تهران در بانک خون بندناف پژوهشکده رویان ثبت نام کرده و پس از جمع‌آوری نمونه، خون را به این مرکز انتقال دهند اما با تمهیدات اتخاذ شده خانواده‌های شهرستانی نیز می توانند با مراجعه به مراکز استانی نسبت به ثبت نام و انجام پروسه جمع آوری خون بندناف نوزادان خود اقدام کنند.

دکتر ضرابی مدت حمل خون را از زمان نمونه گیری تا انتقال به تانک‌های فریز خون بندناف، 20 ساعت عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر در ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها نیز دفاتری به منظور تحویل نمونه خون جمع‌آوری شده از شهرستان‌ها موجود است.

وی در خصوص ضرورت حضور پزشکان یا کارشناسان آموزش دیده جهت جمع آوری خون بندناف در هنگام تولد گفت: جمع آوری نمونه خون بندناف توسط پزشک زایمان امکان پذیر است و در صورت توافق خانواده ها انجام می‌شود همچنین در صورت نیاز کارشناسان آموزش دیده این مراکز در زمان زایمان، پس از حضور در هنگام تولد نوزاد ، خون بندناف را جمع آوری کرده و به بانک خون بندناف انتقال می دهند.

دکتر ضرابی به حضور کارشناسان آموزش دیده در مراکز استانی اشاره کرده و ادامه داد: در حال حاضر در تمام بیمارستان‌ها پروسه جمع‌آوری خون بندناف در هنگام تولد به راحتی انجام می شود و در نظر است تا جهت تسهیل هر چه بیشتر این امر، تفاهم نامه‌ای نیز با برخی از بیمارستان‌ها تنظیم شو

به نقل از ایسنا

نظرات 1 + ارسال نظر
گل بارون زده سه‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 03:34 ب.ظ http://golibaroonzade.blogsky.com

سلام لیلی جان
از وبلاگت خیلی خوشم اومد.
با تبادل لینک موافقی؟
اگه بودی یه ندا بده .
روزهایت پرتقالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد