.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

یک روستای هخامنشی در نزدیکی تخت‌ جمشید کشف شد


یک روستای مربوط به دوره هخامنشی در منطقه دولت‌آباد در فاصله نزدیک با بنای تخت‌جمشید توسط کاوشگران و باستان‌شناسان کشف شد. سرپرست کاوش‌های محوطه دولت‌آباد مرودشت در این باره گفت: محوطه کاوش در منطقه دولت‌آباد واقع در جنوب شرقی شهر مرودشت و با فاصله بین 15 تا 20 کیلومتری تخت‌جمشید قرار دارد.

طرح کاوش در این منطقه با توجه به آثار سطحی محوطه مانند قطعه‌های سفال نشان می‌دهد که به دوره هخامنشی تعلق دارد.

یافته‌های به دست آمده نشانگر یک منطقه روستایی با وسعت حدود 10 هکتار از دوره هخامنشی است، که به نظر می‌رسد این روستا اقتصادی کارگری و نه کشاورزی و دامداری داشته و به نحوی نیز با تخت‌جمشید در ارتباط بوده است.

همچنین، سفال‌ها و قطعه‌های کوچک ظروف سنگی نشان از اقتصاد کارگری اهالی این روستا در گذشته دارد. که اگر خمره‌ها و ظروف بزرگ ذخیره غذا در محوطه کشف می‌شد، می‌شد گفت که اهالی این منطقه در گذشته زندگی کشاورزی و نیز اشرافی داشته‌اند.

منطقه کشف شده از نظر معماری نیز که بخش‌های اندکی از معماری آن به دست آمده، نشانگر دیوارهای چینه ای است که دلیلی بر روستا بودن محل دارد و هیچ دیوار سنگی تاکنون مشاهده نشده است.

تاکنون به دو تدفین در محوطه کاوش شامل کشف مقداری اسکلت برخورد کرده‌ایم که در نگاه نخست به نظر می‌رسید به دوره هخامنشی تعلق دارند اما بررسی بیشتر این احتمال را قوی کرده است که این تدفین‌ها به دوره‌های بعد از هخامنشی و دوره ساسانی و اوایل اسلامی مربوط باشد.

احتمال نیز می‌رود که این روستای هخامنشی در دوره‌های بعد به عنوان یک گورستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اسدی اظهار داشت: اینکه این تدفین‌ها دقیقا مربوط به چه دوره‌ای است، هنوز مشخص نشده ولی با توجه به وجود تپه‌های بزرگ در نزدیکی محوطه احتمال می‌رود به دوره‌های ساسانی و اوایل اسلامی تعلق داشته باشد. به گفته وی، کاوش توسط تیم ایرانی متشکل از هفت نفر از اوایل آذرماه امسال در منطقه آغاز شده است و تا اواخر ماه جاری ادامه خواهد داشت.

جهانمیر استخری
نظرات 4 + ارسال نظر
علی اکبر یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:58 ب.ظ http://www.hamshahrijavan.blogsky.com

سلام
کشف یه روستا برای ما اهمیت نداره اگه یه کشور هم کشف میکردیم بازم بی اهمیت بود چرا چون وقتی قراره هیچ گونه حمایت و نگهداری ازشون نشه بهتر همنجور که بود خاک میخورد و نابود میشد ما تخت جمشید رو داریم واسه نگهداریش کاری نمیکنیم این که یه روستاست...
موفق باشی

از جهاتی شما درست می فرمایید

sh.kh دوشنبه 3 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:53 ق.ظ http://khodaam.persianblog.ir

موضوع: گرانترین قهوه از مدفوع حیوانی بنام لاوک تهیه میشو


آیا تا بحال به این فکر کردید که گرانترین قهوه دنیا چگونه تهیه میشود؟! گرانترین قهوه دنیا در اندونزی که Kopi luwak نام دارد از مدفوع حیوانی بنام luwak تهیه میشود.
luwak که از دانه های قهوه تغذیه میکند، فقط از پوست دانه های آن تغذیه میکند و هسته قهوه از بدن او دفع میشود که روستائیان آنها را جمع میکنند و هر کیلو مدفوع را به 850 دلار میفروشند.

از این قهوه "مرغوب" فقط سالانه 250 کیلو تهیه میشود و به قیمت بسیار گزافی فروخته میشود! بهتر است این را هم بدانید که پروفسوری در کانادا بر روی این قهوه تحقیقاتی به عمل آورده است و مدعیست که نه تنها این نوع قهوه باکتری بیشتری از دیگر قهوه ها ندارد بلکه کمتر هم دارد و هیچ گونه بیماری یی با نوشیدن این نوع قهوه انسان را تهدید نمیکند.

برای تهیه قهوه Kopi luwak آنها را شسته و سپس در گرمایی برابر 250 درجه سانیتگراد آنها را سرخ میکنند! کسانی که این قهوه را نوشیدن آن را بسیار نوشیدنی معرفی میکنند. دانشمندان علت مزه خاص این نوع قهوه را دلیل بر این میدانند که دانه های این قهوه از روده luwak رّد میشوند و اسیدها و آنزیمهایی که با آنها قاطی میشوند باعث میشوند که پروئتین زیادی از آنها جدا شوند که همین امر باعث خاص بودن این نوع قهوه میباشد.

Age khasti emaileto bede barat forward konam kole khabaro :)

گل بارون زده دوشنبه 3 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:01 ق.ظ http://golibaroonzade.blogsky.com

سلام
من آپم اگه دوست داشتی یه سری بزن.
روزهایت پرتقالی

بهارین سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:02 ب.ظ http://baharin.blogsky.com

سلام
وبلاگت خیلی خیلی جالب و مفیده
این اطلاعات خوب و از کجا می آری؟
می شه به منم سر بزنی؟
موافقی با تبادل لینک لی لی جون؟
منتظرم
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد