X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

توصیه‌های نوروزی برای تغذیه

جمعه 24 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:59 ب.ظ


در آستانه نوروز و سال نو قرار گرفته‌ایم که در طول آن مردم انواع شیرینی و تنقلات و آجیل بیشتر ی مصرف می‌شود. به این مناسبت کارشناسان توصیه‌هایی را برای مراقبت از سلامتی ارایه می‌کنند.

یک متخصص تغذیه و بهداشت در گفت و گویی با ایرنا توصیه‌های ضروری برای حفظ سلامت خانواده را برشمرد.

خانم دکتر ربابه شیخ‌الاسلام متخصص اپیدمیولوژی تغذیه و عضو هیات عملی وزارت بهداشت گفت :هنگام خرید آجیل، به تازگی آن توجه کنید و حتی المقدور از فروشگاه‌هائی که معتبر هستند و اجناس با کیفیت ، مرغوب و تازه عرضه می‌کنند خریداری کنید. از خرید خشکباری که علائم کپک زدگی در آن ها مشاهده می‌شود ویا کهنه به نظر می‌رسد خودداری کنید. بهتر است انواع کم نمک را انتخاب کنید.

- میز پذیرایی عید را با میوه‌ها ، شیرینی‌های کوچک، آجیل کم نمک ،قطعات کوچک از میوه‌های خشک شده یا برگه‌ها تزیین کنید، از پذیرایی با شیرینی های تر و چرب ،شکلات‌ها ، شیرینی‌های بزرگ و کیک بپرهیزید.

 

- در این ایام برای مهمانانتان چای را کمرنگ و در استکان یا فنجان‌های کوچک سرو کنید، بهتر است به جای قند از کشمش یا توت خشک یا خرما استفاده کنید، اگر چاق هستید یاد بگیرید که چای را بدون مواد شیرین بنوشید .

اگر مهمانتان را دوست دارید خیلی به او تعارف نکنید بعضی افراد خصوصا افراد میان سال و سالمند ممکن است رژیم‌های خاصی داشته باشند و تعارف بیش از حد آنها را مجبور به مصرف می‌کند که برایشان مضر است. کودکان هم باید حدی را در مصرف مواد شیرین رعایت کنند که دچار مشکل نشوند.

 برای دیدن ادامه روی لینک ادامه مطلب کلیک کنید

دکر شیخ‌الاسلام می‌گوید نوروز فرصت زیبایی برای دیدو بازدید، آرزوی سلامت و شادابی کردن در سال نو برای دوستان و آشنایان است. اگر در این ایام به دلیل دید و بازدیدها فرصت پختن غذا ندارید، از غذاهای حاضری ،کم چرب همراه با انواع سالاد استفاده کنید.

می توانید برای یک هفته سبزیجات شسته شده را به طور مناسبی در یخچال نگهداری کنید و هر شب با آنها برای خود و خانواده سالادهای خوشمزه درست کنید .

کاهو، کرفس، هویج،انواع کلم ، انواع فلفل‌های دلمه ای، خیار،گوجه فرنگی، گل کلم از دوستان همیشگی سلامت هستند به خصو ص اگر سس سالاد را خودتان با روغن زیتون ،ماست،سبزیهای خشک معطر وادویه‌ای که دوست دارید درست کنید.

اگر گاهی با توجه به سلیقه و ذایقه اعضای خانواده، تن ماهی ویا انواع حبوبات پخته، کشمش شسته شده ، پنیر رنده شده را به این سالاد اضافه کنید غذای سالم و کاملی خورده‌اید و همه سلولهایتان را راضی کرده اید.

اگر در این ایام به مسافرت می‌روید:
این متخصص اپیدومیولوژی تغذیه می‌گوید اگر در این ایام به سفر می‌روید تا حد ممکن به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده کنید .

- برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (بطری)همراه داشته باشید و همه همراهان را هم به نوشیدن آن توصیه کنید.

- میوه‌ها و سبزیهایی مثل هویج ، گوجه فرنگی، ساقه کرفس ، در طول مسافرت بهترین دوستان سلامت شما هستند چون حاوی آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز شما هستند .

درخانه انها را تهیه ،پاک و خوب بشویید و در ظروف مناسب در بسته با خودتان ببرید.

- آب بهترین نوشیدنی است ولی اگر می‌خواهید نوشیدنی دیگری سر میز باشد بهتر است از دوغ کم نمک و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده کنید.اگر چاق نیستید ما الشعیر هم جانشین خوبی است.

- در طول سفر لبنیات ، دوست استخوانها ، را فراموش نکنید و روزانه حدود ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬لیوان شیر کم چرب یا ماست بخورید.

- تا حد امکان از مصرف سوسیس وکالباس پرهیز کنید.

برای حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها :
خانم شیخ‌الاسلام برای پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها توصیه می‌کند که غذای مورد مصرف باید کاملا پخته شود : ممکن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حرکت در تهیه غذا کوتاهی شود ، به گونه‌ای که غذا به ویژه گوشت‌ها به طور کامل نپزد و به همین دلیل پس از مدتی فاسد شود .

وی می‌گوید از ظاهر گوشت می‌توان به میزان پخت آن پی برد ، به عنوان مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه‌ای باشد ، ولی اکثر مواقع مغز ( درون ) کباب کوبیده یا برگ ، قرمز رنگ است . مردم فکر می‌کنند چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته ، بنابراین قسمت درونی آن پخته می‌شود ولی چنین تفکری اشتباه است . بارها دیده شده که روی ( سطح ) کباب به حالت سوخته در آمده اما درون آن هم چنان نپخته مانده است .

خانم شیخ‌الاسلام می‌گوید در چنین مواردی باید گوشت را دوباره روی آتش قرار داد تا به اصطلاح مغز پخت شود . هم چنین ماهی زمانی پخته است که گوشت آن به صورت لایه لایه در آید . در مورد پخت مرغ آب پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود مرغ پخته و آماده شده است.

این روزها از خوردن گوشت پرندگان وحشی صرف نظر کنید.

در صورت مصرف غذاهای کنسروی قبل از مصرف از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید ، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی قوطی کنسرو از مصرف آن‌ها خودداری کنید. قبل از مصرف حتما آن‌ها را ‪ ۲۰‬دقیقه بجوشانید.

- اگر نمی‌توانید سبزی هارا ضد عفونی کنید بهتر است انها را به صورت اب پزمصرف کنید.

- به رستوران‌های معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت می‌شود مراجعه کنید. وضعیت بهداشت سالن، دستشویی ها، کارگران و ... تا حدی می تواند معیار سطح بهداشت رستوران باشد.

- در صورت امکان لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.

- از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، پیاز در مکان‌هائی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید .

- به بهداشت فردی یعنی شستشوی دست‌ها قبل از مصرف غذا توجه کنید.

در مورد آب آشامیدنی در صورت امکان از آب معدنی استفاده شود و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان‌ها توجه نمائید.

خانم شیخ‌الاسلام در پایان این گفت گو خاطرنشان کرد که برای پیشگیری از اضافه وزن و شادابی بیشتر در این ایام بیش از سایر مواقع ورزش و تحرک بدنی داشته باشید. از فرصت طلایی نوروز برای با هم بودن بیشتر، ورزش‌های دسته جمعی خانوادگی ، راهپیمایی ،استفاده از طبیعت درکنار خانواده ، ایجاد ارتباط صمیمانه تر، استفاده کنید.

به نقل از ایرنا

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo