.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

هشدار دانشمندان ایتالیایی بوتوکس می‌تواند از صورت به مغز برود


محققان دریافته‌اند داروی بوتولینوم نوروتوکسین نوع یک یا همان بوتوکس( ‪ ) Botox‬که برای از بین بردن چین و چروک به صورت تزریق می‌شود، می‌تواند پس از تزریق از صورت به سیستم اعصاب مرکزی برود.


به گزارش خبرگزاری شین هوا، این کشف دانشمندان ایتالیایی ، نگرانی‌های جدیدی را در مورد چگونگی فعالیت این سم و عوارض ناخواسته‌ای که می‌تواند در بر داشته باشد، برانگیخته است.

توکسین بوتولینیوم با نابودسازی پروتئینی به نام ‪ SNAP- 25‬ارتباط بین سلولهای عصبی را از بین می‌برد. این اختلال باعث فلج ماهیچه‌هایی می‌شود که توسط سلولهای عصبی کنترل می‌شوند.

خاصیت فلج کنندگی این سم به پزشکان کمک می‌کند تا برخی بیماریها از جمله لوچی چشم را درمان کنند.

 


جراحان پلاستیک نیز از دوزهای اندکی ازآن برای فلج کردن ماهیچه‌های صورت استفاده می‌کنند تا از این طریق چین و چروک‌ها و خطوط صورت کمتر به چشم آید.

گروهی از محققان ایتالیایی کاربرد دیگری از این سم را در درمان صرع، ارزیابی کردند.

اما زمانی که تاثیر این سم را بر روی موشهای مبتلا به صرع بررسی می‌کردند به شواهدی از وجود آثار آن روی هر دو بخش مغز این حیوان ، حتی زمانی که فقط به یک طرف بدن موش تزریق شده بود، دست یافتند.

محققان با استفاده از دوزهایی شبیه به آنچه که به انسان تجویز می‌شود، بوتولینوم را به هر دو چشم، ناحیه سبیل و مغز موشهای طبیعی تزریق کردند.

این پژوهشگران برای مشاهده مسیر و چگونگی حرکت سم بوتولینوم در درون سیستم عصبی ، آثار پروتئین‌های ‪ SNAP- 25‬را ردیابی کردند.

در مورد بوتولینوم نوع یک یعنی نوعی که در بوتوکس استفاده می‌شود رد آثار این پروتیین‌ها در طول عصب‌هایی که از محل تزریق شده سرچشمه می گیرند و در عصب‌های اطراف ، یافتند. این توکسین حتی به بخش‌هایی از ریشه مغز نیز رسید.

متیو کالو مجری این تحقیقات گفت یک پروتئین مهم موجود در این توکسین در جایی فعال می‌شود که به هیچوجه پزشکان قصد فعال کردن آن را ندارند.

با این حال کریستوفر ون بارتلد عصب شناس دانشگاه نوادا می‌گوید نیازی به هشدار نیست. به گفته او در طول ‪۲۵‬سالی که از کاربرد بوتوکس می‌گذرد، شکایات اندکی علیه آن مطرح شده اما به اعتقاد او زیاده روی در استفاده از این سم می‌تواند نگران‌کننده باشد.

وی افزود توانایی این سم برای حرکت در سیستم عصبی می‌تواند جنبه مثبتی نیز داشته باشد و به پزشکان کمک کند تا اختلالات مغزی از جمله صرع را درمان کنند.

نتایج این تحقیقات در نشریه نوروساینتیست منتشر شده است.

قبل و بعد از تزریق بوتوکس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد