.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

رتبه بندی جذابیت چهره ی زنان با استفاده از کامپیوتر

دانشمندان کامپیوتری ساخته اند که می تواند جذابیت یک زن را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار دهد، آخرین گام در جهت توسعه ی هوش مصنوعی.

به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران  و به نقل از بریسین تایمز، محققین اسرائیلی می گویند این تحول بر اساس نظریه ای است که بیش از 2000 سال پیش توسط ریاضی دان یونانی، فیثاغورث مطرح شده بود که در آن از "نسبت طلائی" جهت تعیین زیبائی سخن گفته بود.

آمیت کاگیان، مدیر پروژه، گفت: "تاکنون، کامپیوترها یاد گرفته اند چگونه مشخصات ابتدائی صورت را تشخیص دهند، مانند تفاوت بین یک زن و مرد، و حتی شناسائی حالت های مختلف صورت. اما نرم افزار ما این امکان را به کامپیوتر می دهد که نسبت به زیبائی نیز قضاوت کند. انسان ها با استفاده از احساسات عاطفی و فرایندهای فکری انتزاعی، می توانند قضاوت کنند اما آن ها معمولا چگونگی رسیدن به نتایج خود را درک نمی کنند."

آقای کاگیان و مشاورینش، پروفسور ایتان راپین و پروفسور گیدئون درور، اخیرا مقاله ای در مورد این تحقیق در مجله ی علمی Vision Research منتشر کرده اند.

کاربردهای این نرم افزار شامل مواردی چون جراحی ترمیمی و تکنولوژی شناسائی صورت که هم اکنون در کاربردهای امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد، مانند گذرنامه های جدید، می باشد.

در این تحقیق، 100 چهره متفاوت از زنان هندواروپائی، و تقریبا هم سن، به 30 زن و مرد نشان داده شد و از آنان خواسته شد تا در مورد زیبائی هر چهره قضاوت کنند. آن ها این تصاویر را با اعداد 1 تا 7 رتبه بندی کردند بدون اینکه در مورد علت انتخاب خود توضیحی ارائه دهند.

سپس کاگیان و همکارانش به سراغ کامپیوتر رفتند، شکل هندسی چهره را به لحاظ ریاضی و نیز ویژگی های دیگر مانند تقارن، صاف بودن پوست و رنگ مو ترسیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

با استفاده از اولویت بندی انسانی، کامپیوتر رابطه ی بین ویژگی های چهره و امتیاز جذابیت را "آموخت" و سپس روی مجموعه ی جدیدی از چهره ها مورد آزمایش قرار گرفت.

کاگیان گفت: "این کامپیوتر نتایج حیرت انگیزی تولید نمود، رتبه بندی آن بسیار شبیه به رتبه بندی بود که مردم دادند."

به باور کاگیان، این پیشرفت حاصل نظریه ی فیثاغورث در ارتباط با ریاضی، هندسه و زیبایی است. فیثاغورث عقیده داشت ویژگی های فیزیکی اشیاء مربوط به نسبت طلائی است که جذاب ترین به شمار می آمد.

کاگیان گفت: "شخصا، معتقدم برخی از انواع تصحیح های جهانی به سمت زیبائی در طبیعت وجود دارد، یک تفسیر عاطفی از حقیقت جهان."

گام بعدی برای کاگیان و گروه مربوطه، توسعه ی کامپیوتری است که قادر به تشخیص زیبائی در مردان باشد - البته او معتقد است این امر ممکن است سخت تر باشد، چنانکه تحقیقات نشان می دهد توافق کمتری بر سر آن چه زیبایی جنس نر را میان دیگر موضوعات انسانی تعیین می کند، وجود دارد.

به نقل از :(الکترونیوز)

نظرات 1 + ارسال نظر
فرح سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:06 ق.ظ http://pezeshki.net

سلام

ما داریم یه سایت برای ارائه اطلاعات و خدمات پزشکی راه می اندازیم . ممنون میشیم اگه یه سر بزنید و پرسشنامه نظرسنجی رو تکمیل کنید . اگه لطف کنید و به دوستان دیگه هم خبر بدید کمک بزرگی کردید .

حق نگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد