.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

فست‌فودها» سلامت مردم را نشانه رفته‌اند


حالا که ژاپنی‌ها هم فکری به حال کوتاهی قدشان کرده‌اند، ما ایرانی‌ها باید برای آمار‌های‌ سوء تغذیه و کوتاهی قد ایرانیان افسوس بخوریم.

طبق معمول هیچ کار پژوهشی و تحقیقاتی در این مورد صورت نگرفته، اما این حقیقت آشکار است که استقبال از غذاهایی با ارزش غذایی کمتر و در واقع تغییر در شیوه زندگی و تغذیه مردم، تهدیدکننده است و بر کسی پوشیده نیست؛ مساله‌ای که از سوی دکتر مظهری، رئیس انجمن تغذیه ایران مورد تایید قرار می‌گیرد.
او  می‌گوید: استقبال از غذاهای آماده (فست‌فودها) زیاد شده و استفاده از سفره خانواده کاهش یافته است، حتی در برخی خانواده‌ها مصرف هفتگی لبنیات و سبزیجات هم وجود ندارد.مظهری در کنار عامل ژنتیک و وراثت بر تاثیر این عوامل بر قد و وزن کودکان و جوانان تاکید می‌کند.

به گفته او، متاسفانه آمار دقیقی وجود ندارد و معمولا آمار به شکل مقطعی و تحقیقات محدود اعلام می‌شود اما سوء تغذیه در 800 هزار کودک ایرانی خصوصا در برخی مناطق و استان‌های کشور وجود دارد.

فست‌فودها کبد را از کار می‌اندازد

همچنین مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد، یک ماه استفاده متناوب از غذاهای آماده (فست‌فود)‌ و انجام ندادن هیچ نرمشی میزان تشکیل آنزیم‌های تاثیرگذارتر بر از کار افتادن کبد را افزایش می‌دهد. بر اساس این مطالعه، افرادی که از شرایط جسمانی سالمی برخوردارند، در صورتی که روزانه از دو وعده غذای فست‌فود استفاده کنند، در مدت یک ماه وزن آنها حدود 6 کیلو و نیم بیشتر می‌شود.همچنین مصرف زیاد غذاهای آماده، موجب می‌شود حجم آنزیم معروف به ALT که در از کار افتادن کبد بسیار تاثیرگذار است، در بدن افراد افزایش یابد به نحوی که این آنزیم در مدت فقط یک ماه در بدن افراد 4 برابر افزایش می‌یابد.

به گفته دانشمندان، نه فقط چربی موجود در ساندویچ، بلکه شیرینی موجود در نوشیدنی‌ها نیز در تشدید این معضل تاثیرگذار هستند.

خوشا به حالت ای روستایی!

استفاده از مواد غذایی کم‌ارزش روز به روز در حال افزایش است، به حدی که آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد قد کودکان روستایی نسبت به سال‌های قبل کوتاه‌تر و وزن آنان کمتر شده است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می‌گوید: اگر این سوء تغذیه ناشی از مصرف پفک، چیپس و سوسیس و کالباس و نوشابه‌های گازدار و انواع غذاهای آماده ادامه یابد، در سال‌های آینده این لاغری و سوء تغذیه به کوتاهی قد کودکان در شهرهای بزرگ‌تر هم رسیده و موجب تغییر قد و وزن ایرانی‌ها خواهد شد.

دکتر ایرج خسرونیا به مهر می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر به علت تغییر فرهنگ غذایی و تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های جدیدی بویژه بیماری‌های غیرواگیر گریبانگیر مردم شده است و تعداد زیادی از مردم به علت بیماری قلبی و عروقی، دیابت، ناراحتی‌های دستگاه گوارش بویژه سرطان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته او، فرهنگ غذایی مردم طی 30 سال اخیر چنان تغییر شگرفی کرده که اغلب خانواده‌ها بویژه خانواده‌هایی که در شهرستان‌های بزرگ زندگی می‌کنند به غذاهای آماده و غذاهای فریزری روی آورده‌اند که خود باعث ایجاد بیماری‌های گوناگون بویژه چاقی، دیابت، تنگی عروق و سرطان‌های مختلف می‌شود.خسرونیا تاکید می‌کند: برای نگهداری غذاها در فریزر برخی کارخانه‌ها مجبورند موادی را به مواد غذایی اضافه کنند تا از تغییر رنگ و بوی آن جلوگیری کنند، متاسفانه این مواد سرطان‌زا هستند که از طریق دستگاه گوارش جذب بدن می‌شوند و با تاثیر بر مخاط دستگاه گوارش و سلول‌های مغز استخوان و سلول‌های قرمز اثرات مخربی خواهند داشت.

چقدر لبنیات نمی‌خوریم‌

سرانه مصرف شیر در ایران 91 لیتر در سال است، در حالی که در اروپا این سرانه 300 لیتر برآورد می‌‌شود. از سوی دیگر، طبق آخرین آمار در مورد سبد غذایی مصرفی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139گرم است که فقط 38 گرم از این میزان را شیر تشکیل می‌‌دهد، در شرایطی که مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.همچنین بر اساس گزارش وضعیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تنها حدود 65 درصد از افراد جامعه روزانه یک بار یا بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند. در حالی که 2 درصد ایرانی‌ها در طول هفته هیچ‌گونه لبنیاتی مصرف نمی‌کنند. 3/4 درصد ایرانیان یک بار و 8/6 درصد دوبار در هفته از لبنیات استفاده می‌کنند و 6/8 درصد مردم 4 بار، 1/4 درصد 5 بار و 7/3 درصد 6 بار در هفته از لبنیات تغذیه می‌‌کنند.

پوکی استخوان، یکی از انواع بیماری‌هایی است که بر اثر کم مصرف کردن شیر و لبنیات بروز می‌کند. از سوی دیگر، میزان کم مصرف لبنیات بر سلامت دندان‌ها نیز آسیب شدید وارد می‌‌سازد، اما تبعات و هزینه‌های ناشی از خدمات درمان سرپایی و بستری موارد آسیب دیده بسیار بیشتر از یارانه قابل تخصیص به شیر است.

در حال حاضر 43 درصد بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر مربوط است که مهم‌ترین آنها بیماری‌های قلب و عروق،‌ دیابت، فشار خون، سرطان و پوکی استخوان است که تغذیه در بروز این بیماری‌ها یکی از عوامل مهم تلقی می‌شود و تاثیر آن حتی از بی‌تحرکی و مصرف دخانیات نیز بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد