.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

مقایسه جالب سطح تورم در ایران و کشورهای منطقه و جهان

نکته قابل توجه اینکه سطح تورم در کشورهای پیرامونی ایران نیز بسیار پایین تر از کشورمان است و ایران در منطقه یک استثنا به شمار می رود و لذا نمی توان تورم موجود در کشور را به مسائل اقتصادی منطقه نیز نسبت داد.

 
 
 آخرین آمار اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول نشان می دهد هرچند تورم یک پدیده جهانی به شمار می رود و ایران نیز طبیعتاً از آثار تورم بین المللی متأثر است ، اما مقایسه تورم در بین کشورهای جهان نشان می دهد میزان تورم در ایران بسیار فراتر از نرم جهانی است به گونه ای که تنها چهار کشور فقیر اریتره،گینه، میانمار و زیمباوه، تورمی بیش از ایران دارند و 174 کشور تورمی کمتر از ایران و گاه در حد صفر و زیر یک در صد دارند.

به گزارش عصرایران ، از بین 180 کشور جهان که صندوق بین المللی پول اطلاعات تورمی آنها را منتشر کرده است، دو کشور ژاپن و نیجر دارای تورم "صفر" هستند و 5 کشور دیگر از جمله بورکینافاسو تورم زیر یک درصدی دارند.

در حالی که طبق آمار اعلام شده، تورم در ایران 19 در صد است، 156 کشور جهان تورم یک رقمی دارند و این، نشان می دهد تورم دو رقمی، پدیده چندان فراگیر و متعارفی در جهان امروز به شمار نمی رود و تنها کشورهایی چون ماداگاسکار (10 درصد) ، مصر (10.9)، زامبیا (11.3)، (اوکراین 11.5)، (آنگولا 11.9)، یمن(12.6)، اتیوپی(17.8)، ونزوئلا(18) و البته ایران را شامل می شود .

نکته قابل توجه اینکه سطح تورم در کشورهای پیرامونی ایران نیز بسیار پایین تر از کشورمان است و ایران در منطقه یک استثنا به شمار می رود و لذا نمی توان تورم موجود در کشور را به مسائل اقتصادی منطقه نیز نسبت داد.

طبق این آمار تورم در کشورهای منطقه بدین شرح است:

کویت:‌2.6
عربستان:3
لبنان:3.5
ارمنستان:3.7
عمان:3.8
اردن:5
ترکمنستان:6.5
سوریه:7
پاکستان:7.8
ترکیه:8.2
افغانستان:8.3
تاجیکستان:9.9

تنها دو کشور همسایه ایران دارای تورم دو رقمی و البته پایین از ایران هستند: قطر(12 درصد)‌ و جمهوری آذربایجان(16.6).

سطح نگران کننده تورم در ایران، در شرایطی بدتر از 175 کشور جهان و حتی بدتر از کشورهایی مثل نامیبیا، چاد، بنین،کنگو، توگو،‌ هندوراس و ... است که درآمدهای نفتی ایران به بی سابقه ترین سطح خود در تاریخ رسیده و به علاوه صادرات غیرنفتی نیز، بنا به اعلام مسوولان رکورد کل تاریخ صادرات کشور را شکسته است و دولتمردان نیز از شکوفایی رو به رشد اقتصاد کشور خبر می دهند.

با توجه به مستندات فوق، هرچند می توان بخشی از تورم را ناشی از تأثیرات بین المللی بر اقتصاد ایران و نیز مسائل سیاسی ناشی از تحریم ها دانست و توجیه کرد اما نمی توان سهم دولت را در تحمیل این تورم کمرشکن بر مردم ایران نادیده گرفت.

سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی ایران به صراحت اعلام کرد که میزان نقدینگی دو سال اخیر معادل کل نقدینگی 45 سال گذشته بوده است!

طهماسب مظاهری در توضیح این مطلب گفت: کل نقدینگی ایجاد شده از سال 1339 (زمان تاسیس بانک مرکزی) تا مرداد سال 1384 بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان بوده است، اما از مرداد 1384 تا مرداد 1386 این رقم به بیش از 142 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدیهی است این حجم عظیم از نقدینگی را کشورهای خارجی به زور وارد چرخه اقتصادی ایران نکرده اند بلکه سیاست های نادرست اقتصادی دولت خودمان آن را پدید آورده و گرانی های زاید بر حد متعارف جهانی را در کشور به وجود آورده است و این در حالی است که طبق برنامه چهارم توسعه، قرار بود سطح تورم در سال 88 به 9.9 در صد برسد ولی این برنامه با روی کار آمدن دولت نهم عملاً نادیده گرفته شد و مجلس هفتم نیز اعتراض مؤثری در مقابل این مساله از خود نشان نداد و در نهایت کار به جایی رسید که اکنون حدود دو برابر میزان پیش بینی شده ، دچار تورم هستیم .

نگاهی به فهرست کشورهای فقیر و گمنامی که تورمی بسیار پایین تر ایران دارند بیندازید: آیا این وضعیت شرم آور نیست؟ و آیا حق مردم ایران تورم 19 در صدی و قرار گرفتن در کنار فقرای اریتره و گینه ای است؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد