.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

حسگری به اندازه ناخن برای تشخیص دودهای سمی ساخته شد



به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حسگر به اندازه قابل توجهی کوچکتر از حسگرهایی
کنونی است که به بزرگی جعبه های بزرگ و پر حجم هستند و برای اندازه گیری دود مورد
استفاده قرار می گیرند.

یکی از محققانی که این مطالعه را در "آزمایشگاه های سیستم های انرژی و محیط زیست NTT" انجام داده اند به خبرگزاری فرانسه گفت، در آینده می توان آلودگی هوا را در پایان روز در زمان بازگشت به خانه اندازه گرفت.
کاربر می تواند این حسگر کوچک را با وسایل شخصی خودش حمل کند و آنرا برای یک ساعت، یک روز، یک هفته یا مدت زمان طولانی تری در معرض هوا قرار دهد تا آلاینده ها بتوانند در تراشه جمع شوند.
سپس کاربر می تواند با دوربین تلفن همراهش از این حسگر عکس بگیرد و برای بدست آوردن تجزیه و تحلیل های مفصل از نرم افزاری که در تلفن همراهش نصب شده است استفاده کند یا اطلاعات را به یک مرکز تحقیقاتی ارسال کند.
محققان گفتند، خیلی خوب است که مردم با دوربین تلفن همراهی که از قبل داشته اند اطلاعات مربوطه به هوا را تجزیه و تحلیل کنند.
در کشور 127 میلیونی ژاپن یکصد میلیون تلفن همراه وجود دارد با به عبارت دیگر تقریبا همه افرادی که می توانند از این تلفن ها استفاده کنند، یک تلفن همراه دارند.
این حسگر فوتو شیمیایی یک تراشه شیشه ای مربعی شکل به ابعاد 8 در 8 میلیمتر است و یک میلیمتر ضخامت دارد.
یک پدیده مربوط به آلودگی هوا به نام دود سفید زمانی بروز می کند که اکسید نیتروژن در دود خودروها و سایر مواد شیمیایی با نور خورشید واکنش نشان می دهد و اکسیدان های فوتو شیمیایی مضر بوجود می آورند.
تراشه جدید سوراخ های ریز بی شماری دارد که حاوی ترکیبات شیمیایی هستند. زمانیکه آنها با اکسیدان های موجود در هوا واکنش نشان می دهند طیف شیشه بسته به چگالی اکسیدان ها عوض می شود.
در حال حاضر این تغییر با چشم انسان قابل مشاهده نیست با این وجود محققان در تلاشند تا این تغییر را قابل رویت تر کنند.
اطلاعات به دست آمده توسط این حسگر را می توان برای رسم یک نقشه آلودگی یا پیش بینی آلودگی یک منطقه مورد نظر به یک مرکز تحقیقاتی ارسال کرد.
این تراشه یکبار مصرف است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد