.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

چاقی در کشور رو به افزایش است

دکتر "ایرج خسرونیا" در حاشیه برگزاری نوزدهمین کنگر جامعه پزشکان متخصص داخلی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این مطلب افزود علاوه بر نوع تغذیه که به سمت غذاهای پرکالری سوق یافته است، مشکلات فکری و گرفتاری های اقتصادی مردم نیز بیشتر شده که در نهایت منجر به چاقی و اضافه وزن در بین مردم شده است.

وی اضافه کرد چاقی که یکی از مشکلات عمده سلامت در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود، به گونه فزاینده‌ای در سال‌های اخیر در کشورهای در حال توسعه شیوع پیدا کرده است.
به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی این عارضه در برخی از کشورها به صورت همه گیر درآمده و مهمترین عوارض ناشی از چاقی در آینده‌ای نه چندان دور گریبانگیر آنان خواهد شد.
وی گفت متاسفانه طی چند سال اخیر به علت رواج مواد غذایی ناسالم و فرهنگ سازی غلط تغذیه‌ای در کشور، مانند غذاهای fast food، پرچربی و با کالری بالا، حدود 30 درصد از مردم ایران افزایش وزن پیدا کرده‌اند که 10 درصد از این افراد مبتلا به چاقی بیمارگونه هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عوامل مهم در بروز و شیوع معضل چاقی در کشور اشاره کرد و گفت: تغذیه نامناسب، پرکالری، پرچربی و نداشتن تحرک و ورزش کافی از جمله عوامل مهم بروز چاقی در کشور به شمار می‌رود.
این متخصص داخلی و گوارش درباره راه‌های کاهش این معضل در جامعه اظهار داشت: والدین باید از زمان نوزادی نظارت کاملی بر وضعیت تغذیه فرزندان خود داشته باشند و در وعده‌های غذایی آنها، از مواد غذایی پرکالری و پرچرب همچنین انواع شکلات‌ها و به ویژه نوشابه استفاده نکنند.
وی راه حل مناسب برای کاهش این معضل را حمایت دولت از لبنیات ، سبزی‌ها و میوه‌ها دانست و بیان داشت: توصیه ما به دولت برای کاهش چاقی در سطح کشور، تبلیغ درخصوص کاهش مصرف برنج، نان، چربی و مواد قندی از طریق رسانه‌های همگانی در قالب برنامه و یا میان برنامه های آموزشی و جذاب است.
خسرونیا به برخی از عوارض چاقی در بدن اشاره کرد و افزود: فشارخون بالا، مرض قند، ناراحتی قلبی و کبد ، از جمله عوارض چاقی در بدن بوده که 10 تا 15 سال از عمر افراد را کم می‌کند.
وی توصیه کرد برای جلوگیری از مشکل چاقی بهترین کار این است که به رژیم غذایی سالم و سنتی خود برگردیم و استفاده از فست فودها که به صورت یک عادت درآمده است کنار گذاشته شود و به جای آن استفاده از میوه و سبزیجات تازه در برنامه غذایی روزانه قرار بگیرد.
رئیس نوزدهمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی با تاکید بر اینکه ورزش و تحرک باید جزو برنامه های ثابت در زندگی افراد قرار گیرد گفت حداقل هفته ای و یا ده روز یک بار کوهنوردی را باید در لیست کارهای مرتبط با سلامتی خود قرار داد در عین حال پیاده روی را هم نباید فراموش کرد.
نوزدهمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی از 10تا 13خرداد ماه در سالن همایش های رازی برپا است.
نظرات 2 + ارسال نظر
هومن پنج‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:31 ب.ظ http://lopo.blogsky.com

چه بد منم دارم دچارش میشم راهی داره که وزن رو سریع کم کرد؟
بدون قرص و دارو و دستگاه
تو فکر یک رژیم ام

مرد قبیله سوفی ها جمعه 17 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:10 ب.ظ http://nazla.blogfa.com

بنام یار خوبان

سلام همسایه

"پیش از هر کلام ایام شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) دخت گرامی نبی اسلام رو خدمت شما تسلیت عرض می کنم."


آمدم، اما دیر می دانم ...
نشد، دور بود ... خیلی دور ...
نکوهشم مکن ...
مسافر ها همیشه دورند ...
آمدم ...
با یک دامن حرف های خسته ...
مگو که زیادند و تاب شنیدن نداری ...

کنار تمام این دلتنگی ها
دوست داشتم کنارت بودم

همیشه هایت منتظر
در پناه یار خوبان
یا علی[گل][بدرود]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد