.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

در خاک مریخ آب پیدا نشد

 

دانشمندان روز دوشنبه اعلام کردند در اولین نمونه خاک ریخته شده به درون دریچه فر آزمایش مریخ نشین "فینیکس"تا کنون هیچ نشانه ای از آب کشف نکرده اند

ه گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس دات کام، پس از اینکه دانشمندان بالاخره در روز 11 ژوئن موفق شدند اولین نمونه از خاک مریخ را به درون "تجزیه کننده حرارتی گازی" (TEGA) فینیکس بریزیند، روز یکشنبه اولین آزمایش از دو تجزیه و تحلیل خود را انجام دادند.
در جریان این آزمایش، دانشمندان به امید ذوب هرگونه یخ حاوی آب موجود در این نمونه، آنرا 95 درجه فارنهایت (35 درجه سلسیوس) حرارت دادند.
بعدا محققان در جریان آنالیز دوم این نمونه را تا 350 درجه فارنهایت (175 در جه سلسیوس) گرم کردند.
"ویلیام باینتون" از دانشگاه آریزونا و رهبر گروه "TEGA" گفت به هیچوجه آبی از این نمونه خاک تبخیر نشد.
باینتون گفت که اعضای این گروه از اینکه نشانه ای از آب کشف نشد تعجب نکردند زیرا این نمونه درحالیکه به دریچه یکی از فرهای TEGA چسبیده بود چند روز در زیر نور خورشید مریخ قرار گرفته بود.
در فرهای TEGA ، این نمونه خاک در معرض حرارت قرار می گیرد تا طیف سنج این دستگاه بتواند ترکیب بخارهای ناشی از این خاک را تجزیه و تحلیل کنند.
در چند روز آینده، دانشمندان این نمونه را باز هم بیشتر تا حداکثر هزار و 800 درجه فارنهایت ( هزار درجه سلسیوس) حرارت خواهند داد تا مواد معدنی را که ممکن است حاوی آب موجود در مواد شیمیایی، دی اکسید کربن یا دی اکسید سولفور باشد، تبخیر کنند.
وجود نشانه هایی از آب در این مواد معدنی نشان می دهند که سنگ های مریخ زمانی با آب فعل و انفعال داشته اند.

به نقل از ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد