.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

علائم سکته مغزی


در صورت مشاهده علائم سکته مغزی سریعا به مراقبت های اورژانس اطلاع دهید.

به طور کلی علائم عمومی سکته مغزی با حمله ناگهانی عبارتند از :
- کرخی و بیحسی، ضعف یا فلج شدن صورت، دست یا پا(به طور عمومی یک طرف بدن)
- مشکل بینایی در یک چشم یا هر دو چشم مثل تاری دید، مات شدن بینایی، دوبینی یا کلا از دست دادن بینایی
- گیجی و اختلال در فهم
- بیان سخنان نا مفهوم و پرت وپلا
- سردرد شدید
علائم سکته بسیار وابسته به محلی است که لخته خون در رگ های خونی مغزی بلوکه شده است.  یا محلی که خونریزی اتفاق می افتد. محل خونریزی یا لخته خون و همچنین وسعت آسیب می تواند علائم زیررا نیز به همراه داشته باشد.
-

علائم ناشی از سکته مغزی (ناشی از بلوکه شدن رگ های خونی توسط  لخته خون)معمولا د رطرفی از بدن اتفاق می افتد که درست مخالف طرفی ازمغز است که د راثر لخته بلوکه شده است. برای مثال اگر سکته مغزی در طرف راست مغز اتفاق بیافتد اندامهای طرف چپ بدن تحت تاثیر قرار می گیرد.


-علائم ناشی از سکته مغزی(ناشی از خونریزی مغزی)

می تواند مشابه علائم ناشی از ایسکمی مغزی باشد اما معمولا با علائمی مرتبط با فشارخون بالا قابل تشخیص است. مثل سردرد شدید، تهوع و استفراغ، سفت و سخت شدن گردن، سرگیجه، تحریک پذیری، گیجی  و احتمالا بی هوشی
علائم ناشی از سکته مغزی ممکن است در طول چند دقیقه، چند ساعت و یا چند روز بعد گسترش یابد. (اغلب به سبک مرحله به مرحله)برای مثال ضعف ملایم بعد از مدتی تبدیل به ناتوانی در حرکت دادن دست و پا یا یک طرف بدن می شود.


اگر سکته مغزی ناشی از لخته بزرگ  خونی یا خونریزی شدید باشد علائم به طور ناگهانی و بعد از چند دقیقه ظاهر می شود.


اگر یک شریان که به علت آترواسکلروز(تصلب شراین)باریک شده باشد بلوکه شود ، علائم سکته معمولا تدریجی و د ر طول چند دقیقه و یا چند ساعت و یا حتی چند روز بعد توسعه یابد. اگر چندین سکته کوچک در طول زمان اتفاق بایفتد، فرد به مرور زمان دچار تغییراتی در توانایی راه رفتن، حفظ تعادل ، تفکر و رفتار می شود. همیشه تشخیص سکته های کوچک یا به اصطلاح خفیف مغزی توسط اطرافیان و یا خود فرد قابل تشخیص نیست. زیرا با دیدن علائم آن به اشتباه آن را ناشی از کهولت سن تصور می کنند یا ناشی از سایر علل.

به نقل از سلامت نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد