.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

زنان بیشتر ام اس می گیرند

محمد علی صحرائیان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان مبتلایان به بیماری MS در کشور وجود ندارد افزود: به طور تقریبی 30 تا 40 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند.

وی تصریح کرد: شیوع این بیماری به طور کلی در جهان رو به افزایش و شیب ابتلا به آن در کشورمان بیشتر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: MS بیشتر در سنین20 تا 40 سالگی بروز می کند و از نظر علمی هنوز علت قطعی عوامل بروز این بیماری تایید نشده است اما عواملی مانند عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارد.


وی گفت: بررسی های مختلف نشان می دهد، عامل ژنتیک نقش کمتری در شیوع یا انتقال MS دارد.

صحرائیان گفت: در میان عوامل محیطی نقش عوامل عفونی مانند ویروس ها و برخی باکتری ها موثر است و عوامل استرس و تنش های عصبی نیز می تواند در افزایش میزان شمار مبتلایان به MS موثر باشد.

وی نوع تغذیه را نیز در افزایش بروز این بیماری موثر دانست و گفت: کسانی که در دوران کودکی ویتامین D کمتری دریافت می کنند یا کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند احتمال ابتلای انان به MS در بزرگسالی بیشتر است.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللیMS تصریح کرد: جدیدترین مقالات ارائه شده دربارهMS نشان می دهد که سیگار عاملی است که ناتوانی بیماران مبتلا به این بیماری را بیشتر و شدیدتر می کند.

صحرائیان گفت: برای MS اقدام پیشگیرانه ای وجود ندارد اما به مبتلایان به این بیماری توصیه می شود تا حد امکان از تنش های روحی و استرس پرهیز کنند و میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی کاهش مصرف غذاهای پرچرب و دوری از گرمای مفرط را در درمان این بیماری مفید دانست.

صحرائیان تاری دید، اختلال در حرکت، اختلال در دفع ادرار و بی حسی در اندام و اختلال در تعادل را از شایعترین علائم بروز MS بیان و اضافه کرد: به طور ژنتیکی این بیماری در نژاد سفید بیشتر از نژادهای زرد و سیاه بروز می کند.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللیMS با بیان اینکه قیمت برخی داروهای خارجی MS حدود1میلیون تومان است که با یارانه دولت این مبلغ به80 تا 250 هزار تومان کاهش می یابد؛‌ گفت: مبتلایان به MS با یارانه مناسبی که دولت برای تهیه دارو به آنان اختصاص می دهد تقریبا مشکلی در این زمینه ندارند اما با این حال همچنان برخی برای تهیه داروهای MS مشکل دارند.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد