.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

بافتن تفننی خطر بروز زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد

پژوهشگران می‌گویند: انجام سرگرمی‌هایی مانند بافتن تفننی لباس، مطالعه کتاب و یا انجام بازی‌های رایانه‌ای زمان بروز اختلال مشاعر و زوال عقل را در افراد به تاخیر می‌اندازد و احتمال تضعیف حافظه را کاهش می‌دهد.

این محققان از سوی دیگر تاکید کردند که مشاهده تلویزیون مخصوصا اگر زیاد و به صورت افراطی صورت گیرد خطر زوال عقل را تشدید می‌کند. به همین ترتیب هرچه زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون کنید سرعت تخریب و تضعیف حافظه افزایش پیدا می‌کند

.

در این پژوهش نزدیک به 200 فرد 70 تا 89 ساله که با مشکلات خفیف حافظه‌ای مواجه بودند با گروهی از افراد سالم در همین گروه سنی مورد مقایسه قرار گرفتند. محققان مرکز طبی مایوکلینیک در مینسوتای آمریکا از داوطلبان درخواست کردند که فعالیت‌های روزانه‌شان را که در ظرف یکسال گذشته انجام داده بودند، شرح دهند. هم چنین از آنها خواسته شد توضیح دهند که در سنین 50 تا 65 سالگی چه نوع فعالیت ذهنی داشته‌اند.

براساس این گزارش که در نشست آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه شده است، یک میلیون نفر ظرف 10 سال آینده به آلزایمر مبتلا خواهند شد و به همین خاطر کشف راه‌های جدید برای مقابله با زوال عقل و پیشگیری از آن برای بشر ضروری است.

در این گزارش آمده است: افرادی که در دوران میانسالی معمولا با تفریحاتی چون مطالعه کتاب، حل کردن جدول یا بافتن لباس مشغول بوده‌اند 40 درصد کمتر دچار تضعیف و تحلیل حافظه می‌شوند. این افراد هم چنین در دوران سالخوردگی و سنین بالاتر بین 30 تا 50 درصد کمتر به بیماری زوال عقل مبتلا خواهند شد. از سوی دیگر تماشای تلویزیون به مدت کمتر از هفت ساعت در روز 50 درصد احتمال تحلیل حافظه را کاهش می‌دهد اما بیشتر از این ساعت، به حافظه آسیب می‌رساند.

متخصصان می‌گویند: ورزیده کردن و به چالش کشیدن مغز با یادگیری مهارتهای جدید، انجام پازل و معما و جدول و حتی یادگیری یک زبان جدید می‌تواند از بروز زوال عقل و آلزایمر پیشگیری کند.


منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
مریم شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:34 ب.ظ http://b4u.blogsky.com

سلام مرسی مطلب جالبی بود راستش قبلا؛ فکر میکردم بازیهای رایانه ای تاثیر بدی دارند ولی انگار بر طبق مقاله شما مفید هم هست

آرش شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 06:15 ب.ظ http://www.setarehbaran.mihanblog.com

حتی امروز خبرهای یاهو رو می خوندم می گفت خط خطی کردن کاغذ هم باعث جلوگیری از آلزایمر و تحلیل حافظه میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد