.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

ایران به جمع تولیدکنندگان بنزین گیاهی جهان می پیوندد

ایران به جمع تولیدکنندگان بنزین گیاهی جهان می پیوندد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز طرح های تولید بنزین گیاهی (اتانول دار) خبر داد.

فرید عامری در گفتگو با مهر در تشریح برنامه های وزارت نفت برای تولید بنزین گیاهی (اتانول دار)، گفت: هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با انجمن اتانول سازان کشور هستیم و پیش بینی می کنیم عملیات اجرایی برای تولید این نوع بنزین در سه ماهه اول امسال آغاز شود.

وی با اشاره به این موضوع که بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده در سال 1389 تولید بنزین گیاهی در ایران آغاز خواهد شد، تصریح کرد: تولید این نوع از بنزین یک حرکت زیست محیطی به شمار می رود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تولید و استفاده از بنزین اتانول دار در خودروها، آلودگی های زیست محیطی در این بخش را به حداقل کاهش خواهد داد.

عامری در خصوص ظرفیت های تولید بنزین گیاهی در ایران، توضیح داد: ظرفیت و میزان تولید بنزین گیاهی به ظرفیت های بخش خصوصی در این بخش بستگی دارد.

وی با یادآوری این موضوع که با اضافه کردن اتانول به عنوان ترکیب بنزین عدد اکتان آن بالا خواهد رفت، خاطر نشان ساخت: استفاده از این نوع سوخت ترکیبی در اکثر کشورهای صنعتی دنیا متداول است.

به گزارش مهر، قرار است اولین کارخانه تولید بنزین گیاهی (اتانول دار) با ظرفیت تولید 100 هزار لیتر در روز در خوزستان ساخته شود.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به قرار گرفتن کارخانه کشت و صنعت نیشکر در استان خوزستان، یک واحد 100 هزار لیتری در مجاورت این کارخانه ایجاد خواهد شد، تبیین کرد: با وجود  پیگیری‌‏ها و تلاش‌‏های صورت گرفته، هنوز امکان تولید اتانول سوختی که خلوص آن بیش از 99 درصد باشد، در کشور فراهم نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‏های نفتی، ادامه داد: در این رابطه مکاتباتی با تولیدکنندگان و فعالان این حوزه انجام شده است تا یونیتی را طراحی کنند که بتوان بنزین اتانولی را با خلوص بیش از 99 درصد تولید کند.

وی با بیان اینکه با استفاده از این روش جدید امکان تولید روزانه دو تا سه میلیون لیتر بنزین گیاهی در استان خوزستان وجود دارد،‌‏ خاطر نشان کرد: از سوی تولیدکنندگان مشخصات اتانول سوختی به شرکت ملی پخش اعلام خواهد شد و باید این مشخصات با استانداردهای وزارت نفت مطابقت داشته باشد.

گفتنی است، درگذشته از " ام تی بی ای " به عنوان ماده افزودنی در بنزین خودرها استفاده می شد، که این نوع ترکیب سوخت در خودروها از نظر کارشناسان هیچ گونه مطابقتی با معیارهای زیست محیطی ندارد.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد