.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

هفت قانون خوردن مهم


امروزه بیشتر مردم از اختلالات تغذیه ای و گوارشی رنج می برند . یکی از مشغله های ذهنی اغلب افراد انتخاب غذای سالم و مغذی می باشد. شیوع عادت های غذایی ناسالم و گرایش به خوراک های نه چندان مغذی اما پر کالری باعث افزایش تعداد مبتلایان به انواع بیماری های مزمن و خطرناک مثل چاقی، دیابت و بیماری های قلبی شده است. در حالیکه در بین متخصصان تغذیه این عبارات بسیار محبوب و مورد تاکید می باشد. " غذا بخورید اما پرخوری ممنوع ، با میوه ها و سبزیجات دوست باشید" جمله اول "غذا بخورید" ساده اما بسیار مهم است. منظور از غذا ، غذاهای واقعی مثل میوه جات و سبزیجات، غلات و حبوبات، ماهی و گوشت می باشد نه شبه غذاهایی که امروزه بسیار رایج شده و خالی از مواد مغذی اما پر ضرر است.

اما هفت قانون خوردن

1-     از خوردن غذاهایی که مادر بزرگتان به عنوان غذا نمی شناسد اجتناب کنید!


حتما تعجب می کنید که این چنین قانونی وجود دارد. اما باید بپذیرید که عادت های غذایی مادر بزرگ شما و تشخیص وی در مورد کیفیت غذا بهتر از شما است. شاید توجه کرده اید که اغلب غذاهاو خوراک هایی را می خورید که حتی قادر به تلفظ ترکیبات موجود در آن نیستید و این به راستی ضرر بزرگی است.
2-     از خوردن غذاهایی که از بیش از 5 ترکیب تشکیل شده  و یا ترکیبات آن را نمی شناسید اجتناب کنید.
3-    خرید غذا از سوپر مارکت و سایر مراکز فروش فست فود ممنوع! مسلما این نوع غذاهای آماده ، تازه نیستند و بعلاوه ترکیبات آن نیز مشخص نمی باشد. بهتر است برای تهیه غذا از مواد تازه و سالم و با صرف وقت مناسب استفاده کنید.
4-    از خوردن غذاهایی که سرانجام فاسد و خراب نمی شوند اجتناب کنید. البته در این زمینه استثنایی وجود دارد و آن عسل است. اما به عنوان یک قانون ، غذاهایی که هرگز فاسد نمی شوند فاسد نیستند.
5-    فقط آنچه می خورید مهم نیست بلکه چگونگی صرف غذ ا نیز مهم است. همیشه سعی کنید سفره غذا را در حالی که هنوز کمی گرسنه هستید ترک کنید. بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب از جمله دین مبین اسلام تاکید دارد که خوردن غذا قبل از سیری کامل دست بکشید.
6-    خانواده های سنتی عادت به خوردن غذا سرسفره و دور هم داشتند واین براستی عادت زیبا و سالمی بود . در حالیکه امروزه اغلب در حین تماشای تلویزیون غذا صرف می شود.
7-    از خوردن غذا داخل ماشین اجتناب کنید.

نظر شما راجع به این قوانین چیست؟ در واقع آنچه در قالب این هفت قانون به آن اشاره شد چیزی است که اغلب متخصصان تغذیه و سلامت در تجویزهای مختلف به آن اشاره می کنند. باید بدانیم که بعضی از تغییرات رایج در سبک زندگی امروزی دلیل اصلی و مخفی چاقی و اضافه وزن اپیدمیک و بسیاری از ناراحتی های دیگر است. توصیه به صرف غذا در کنار یکدیگر و سر سفره و نه در حین تماشای تلویزیون سنتی بود که امروزه دچار تغییر ناخودآگاه شده است. در روزگار مادر بزرگ بشقاب های غذا بزرگ و لبزیر نبود .

سایر نکاتی که در مورد غذا متداول است عبارتنداز:
-غذا وسیله ای برای تحویل مواد مغذی به بدن می باشد. آنچه در مورد یک غذای خاص مثلا بروکلی حائز اهمیت است فیبر و مواد آنتی اکسیدانی می باشد که در آن جای دارد .  بنابر این به نوع ترکیبات و مواد مغذی موجود در غذا توجه کنید و نه به ظاهر آن.
-نیاز به متخصص برای گرفتن دستور غذا می باشد. مواد مغذی نامرئی و مبهم است. چیزی شبیه مذهب! بنابر این شما نیاز به متخصص و رهبری برای تشخیص بهترین نوع غذا و متناسب با نیاز بدن هستید.
-مهم ترین هدف از خوردن حفظ سلامت جسم و روح است. البته باید گفت که تمام دلیل خوردن این نیست. لذت، ارتباط اجتماعی، همسانی و یا آیین و تشریفات نیز از دیگر دلایل خوردن می باشد.
-غذاهای شیطانی و فرشته خو وجود دارد! همان گونه که از شیطان باید گریزان بود ، غذاهای شیطانی نیز مستحق فرار هستند. این غذاها عبارتند از چربی های ترانس و اشباع شده و غذاهای فرشته خو و مفید همان میوه ها و سبزیجات گوناگون است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مخلص!! دوشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 10:47 ب.ظ http://tabrizandme.blogfa.com/

انصافا الحق راست گفتین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد