.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

سویا باعث کاهش توان باروری در مردان می‌شود


 
دانشمندان هشدار دادند که رژیم غذایی حاوی سویا حتی به مقادیر کم از تعداد اسپرم‌ها (سلولهای جنسی مردانه) می‌کاهد.

پژوهشگران می‌گویند محصولات سویا حاوی مواد شیمیایی است که این مواد از عملکرد هورمون‌های زنانه تقلید می‌کنند.
نتایج پژوهش اخیر که در مجله «تولید مثل انسانی» منتشر شده حاکی است که پس از مصرف یک نوبت سویا، هر دو روز یکبار، 41 میلیون اسپرم از تعداد کل اسپرم‌ها کاسته می‌شود.


پژوهشگران می‌گویند؛ مواد گیاهی حاوی استروژن مانند سویا می‌توانند با سیگنال‌های هورمونی تداخل ایجاد کنند. تاثیر ترکیبات استروژنی در غذا و محیط روی مردها سال‌هاست که موجب نگرانی بوده و تاکنون تصور می‌شد این تاثیر روی پسران در دوران جنینی قابل ملاحظه و شهود است اما در مطالعات اخیر پژوهشگران روی رژیم غذایی بزرگسالان نیز بررسی‌هایی انجام داده‌اند و به نتایج مشابهی دست یافته‌اند. کاهش تعداد اسپرم‌ها به معنی کاهش توازن باروری در مردان است. این در حالی است که متخصصان از سوی دیگر معتقدند؛ مصرف مکمل‌های سویا می‌تواند برای زنان مفید باشد به طوری که برای مثال علائم و مشکلات دوره یائسگی را تسکین دهد.

علایم یائسگی بیش از 15 سال زنان را گرفتار می‌کند و تاثیر نامطلوب قابل‌توجهی روی کار، خواب و به طور کلی کیفیت زندگی آنها بر جای می‌گذارد.

اما در حال حاضر دانشمندان انگلیسی موفق به تولید ترکیبات و مکمل‌های خاصی از سویا شده‌اند که این مواد علایم یائسگی را تسکین می‌دهند.

تحقیقات نشان داده است که سه چهارم از زنان غربی دچار علایم یائسگی اعم از گر گرفتگی می‌شوند در حالی که این مشکلات در بین زنان کشورهای آسیایی تقریبا نامشهود است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که این مساله به احتمال زیاد به دلیل رژیم غذایی غنی از سویا در کشورهای شرقی است.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد