.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

آیا دسر ضرورت دارد؟


دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه:

بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. این سوء تفاهمی بیش نیست که می‌گویند اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی‌جات بخوریم از مضرات چربی غذا کاسته می‌شود یا مثلی است که می‌گویند «چربی‌ها در بدن باید با آتش قندها بسوزند» و برای خوب سوختن غذا در بدن کربوهیدرات‌ها ضروری‌اند و این موضوع تنها از عهده قند شیرینی‌ها برمی‌آید. این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزو ذایقه ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود که البته بسیار لذت‌بخش است اما تا امروز شواهد علمی در این باره به دست نیامده است...



اما اگر عادت به خوردن دسر دارید به شما چند پیشنهاد داریم. اول اینکه در میان دسرها، گروه میوه‌ها از بهترین‌شان هستند و توصیه می‌شود چند ساعت بعد از غذا خورده شوند تا نتایج مطلوب‌تری به دست آید. به علاوه، می‌توان بعد از غذا از دسرهای کم‌کالری مانند چند عدد کشمش، یک عدد انجیر خشک، یک عدد خرما و یا حتی یک قاشق کوچک مربا استفاده کرد. وقتی دسرها را بعد از غذا می‌خورید، کالری اضافی را جذب بدن می‌کنید چون دسرها این خاصیت را دارند که در حالت سیری هم جذب شوند. مثلاً در مهمانی‌ها که افراد به حد اشباع غذا خورده‌اند، با دیدن میز دسرهای رنگارنگ باز هم وسوسه می‌شوند. در حقیقت نوعی اشتهای اختصاصی نسبت به این گروه غذایی وجود دارد که اگر به طور مرتب خورده شود باعث اذیت شدن معده و اختلالات در دستگاه گوارش می‌شود. توجه داشته باشید بهترین زمان مصرف دسرها البته به مقدار کنترل شده، میان وعده است.

مساله دیگری که وجود دارد میل به جویدن غذا در هر وعده و ایجاد احساس سیری است. بودن مواد غذایی جامد مثل کشمش در این قبیل خوراکی‌ها،‌حس جویدن را ارضا می‌کند بنابراین وجود کشمش و گردو از این نظر نیز در تهیه کیک و شیرینی‌ها مورد توجه است. وقتی کسی خودش کیک را در خانه تهیه می‌کند، میزان روغن موجود در آن را هم می‌تواند کنترل کند زیرا یک برش 100 گرمی کیک 400 کالری دارد اما بعضی کیک‌ها مانند کیک ساده اسفنجی چون از روغن کمتر تهیه می‌شود، مفیدترند، پس بهتر است روشی را اتخاذ کنید که برای پختن انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها از روغن جامد کمتر استفاده کرده و روغن مایع را جایگزین کنید. در ضمن، به شرطی که به فرم پخت کیک آسیب نرساند از انواع میوه‌ها، کشمش و مغزها هم بهره بگیرید. در انتها باید اضافه کنم شیرینی برای افرادی که اضافه وزن دارند یا دیابتی هستند توصیه نمی‌شود. در مورد بچه‌ها نیز زیاد خوردنشان مضر است زیرا باعث خرابی دندان‌هایشان می‌شود. به طور کلی، در مورد خوردن شیرینی‌ها و دسرها به حدی که وابسته نشوید مصرفشان، اشکالی ندارد.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد