.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

بی‌خوابی، مغز را تحلیل می‌برد!


محققان برای دومین بار در تصویربرداری‌های مغزی مشاهده کردند که بی‌خوابی، مغز را تحلیل می‌برد.
در این تصاویر مغزی ارتباط بین بی‌خوابی با کم شدن حجم قشر خاکستری مغز به چشم می‌خورد.
محققان می‌گویند؛ این نواحی تحلیل رفته از قشر خاکستری مخ، توانایی این عضو را در تصمیم‌گیری و استراحت تنظیم می‌کند.
به گفته پژوهشگران، این تحقیق می‌تواند به کشف روشهای جدید برای درمان بی‌خوابی منجر شود.
دکتر المارجی آلتنا محقق اصلی در این آزمایشات در انستیتو علوم اعصاب هلند خاطرنشان کرد: این یافته‌ها پیش بینی می‌کند که مبتلایان به بی‌خوابی مزمن ممکن است، ظرفیت‌های پیچیده‌ای برای ارزیابی ارزش‌ موثر محرکها داشته باشند. این امر پیامدهای دیگری روی سایر فرآیندهای ذهنی بویژه تصمیم گیری خواهد داشت.


در این تحقیق که شرح آن در مجله روانپزشکی بیولوژیک به چاپ رسیده است، مقدار ماده سفید و خاکستری مغز در 24 داوطلب بالغ مبتلا به بی‌خوابی مزمن با 13 فرد سالم مورد مقایسه قرار گرفت.

محققان دریافتند: ابتلا به بی‌خوابی و مدت زمان آن در کاهش میزان ماده خاکستری مغز نقش دارد؛ به طوری که هرچه درصد بی‌خوابی بیشتر باشد، حجم این ناحیه از مغز کمتر می‌شود.


منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
حامد شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:42 ق.ظ http://www.giltblog.mihanblog.com

سلام!! خوبی؟ خیلی وقت بود که به اینجا سر نزده بودم.
مطالبت جالب بود.
کم پیدایی؟؟ یه سر به ما نمی زنی؟!
از مطالبت فیض بردم!!
موفق باشی...
فعلا بای...

پرستیژ پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:28 ب.ظ http://iran-o2.blogsky.com

آخ که من خودم شخصا این رو تجربه کردم (و البته هنوزم تجربه میکنم!)
به خاطر نوع کار و البته علایقی که دارم شبها تا ساعت 2 ، 3 بیدارم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد