.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

اگر روی لپ‌تاپ آب ریخت، چه کار کنیم؟

این اتفاق که بخصوص برای لپ‌تاپ‌ها به وفور روی می‌دهد، معمولا به سوختن مدارهای الکترونیکی و از دست رفتن ابزارهای گران‌قیمت و باارزش منجر می‌شود.


اما با چند اقدام ساده و در عین حال سریع، می‌توان از افزایش ابعاد این فاجعه جلوگیری کرد.

1

ممکن است در زندگی شما اتفاقاتی بیفتد که در حد یک فاجعه، زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این اتفاقات ریختن آب یا چای یا نوشیدنی‌های دیگر روی لپ‌تاپ یا دیگر تجهیزات الکترونیکی شماست. کارشناسان گیزمودو سعی کرده‌اند بهترین اقدامات اضطراری را در چنین شرایطی پیشنهاد بدهند:

 

1- سریع باشید


بله، ممکن است شما اشتباه کرده باشید. شما همین الان نوشیدنی خود را روی لپ‌تاپ گران‌قیمت خود ریخته‌اید. ما هم احساس شما را درک می‌کنیم، اما الان زمان نشستن و افسوس خوردن نیست. هر ثانیه‌ای که از دست بدهید، رطوبت به داخل تجهیزات لپ‌تاپ نفوذ می‌کند و ممکن است باعث ایجاد اتصالات کوتاه و تباهی قطعات الکتریکی شود. پس سریع باشید.

 


اول از همه با کشیدن سیم برق وسیله الکترونیکی خود شروع کنید. اگر این وسیله یک لپ‌تاپ است، باطری آن را نیز هر چه سریع‌تر جدا کنید. اگر صفحه‌کلید (کی‌بورد) کامپیوترتان است، آن را از کامپیوتر جدا کنید. مایعات باعث ایجاد اتصالات کوتاه در تجهیزات الکترونیکی شما می‌شوند و به همین دلیل جدا کردن آن‌ها از جریان برق می‌تواند شانس نجات یافتن دستگاه شما را افزایش دهد!

 

2- خسارت را ارزیابی کنید

 

حال که دستگاه را از جریان برق جدا کرده‌اید، چند ثانیه‌ای را صرف بررسی محل و کمیت ریزش مایع کنید. اگر این حادثه فقط در اندازه ریختن چند مایع روی کی‌بوردتان بوده، شاید جدا کردن چند کلید اطراف محل آب‌ریختگی بتواند مشکل شما را حل کند. در این مواقع ما استفاده از دستمال الکلی را توصیه می‌کنیم که لکه‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل کرده و خیلی سریع خشک می‌شود.

 

شما می‌توانید با هزینه بسیار پایینی این دستمال الکلی را از داروخانه تهیه کنید و برای مواقع اضطراری در دسترس نگاه دارید.

 

در بسیاری از موارد، پاک کردن کی‌بورد و کلیدها مشکل را حل می‌کند. البته شاید در اثر ریختن آب یا چای روی کی‌بورد هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید، اما به یاد داشته باشد که اگر شما تمام قسمت‌ها را به خوبی پاک نکنید، بعد از خشک شدن رطوبت کلید‌ها شما مانند گذشته کار نمی‌کند و ممکن است حالت چسبنده پیدا کند.

 

اما اگر رطوبت محدود به سطح وسیله الکترونیکی نیست و به درون آن نفوذ کرده است، برای عمل جراحی آماده شوید!

  2

 

3- قطعات را از هم جدا کنید

 

شما نمی‌توانید بدون باز کردن یک وسیله الکترونیکی آن را به خوبی تمیز کنید. اگر فکر باز کردن این وسایل شما را به وحشت می‌اندازد، قابل درک است. اما به یاد داشته باشید کوچک‌ترین شانس برای درست کردن وسایل گران‌قیمت شما بهتر از هیچ شانسی است. التبه اگر شما نمی‌دانید که کدام سمت پیچ‌گوشتی را باید برای باز کردن پیچ‌ها استفاده کنید، شاید تماس گرفتن با یکی از دوستان باتجربه ارزشش را داشته باشد.

 

با استفاده از یک پیچ‌گوشتی کوچک، وسیله الکتریکی خود را باز کنید البته مشخص است که دستورالعمل واحدی برای باز کردن همه دستگاه‌های الکتریکی وجود ندارد، اما ما در این جا چند نکته می‌گوییم که شاید به دردتان بخورد.

 

شاید شما برای باز کردن وسیله الکتریکی‌تان نیاز به کمی نیروی بیش‌تر داشته باشید. اما در مورد مدارهای الکتریکی دقت زیادی داشته باشید. اگر باز کردن یک وسیله نیاز به نیروی بیش‌تر از حد معمول نیاز دارد، احتمال وجود پیچ‌های مخفی را فراموش نکنید.

در نگهداری از پیچ‌های خود دقت کنید. حتی آن‌ها را در یک فنجان قهوه هم نگذارید، چرا که بسیاری از وسایل دارای پیچ‌های با اندازه‌های متفاوت هستند و به همین دلیل شما در هنگام بستن وسیله خود باید به یاد بیاورید که هر پیچ برای چه جایی است.

 

اگر یک وسیله الکتریکی خیلی پیچیده به نظر می‌رسد و شما نگران هستید که نتوانید آن را دوباره به حالت اول برگردانید، نگران نباشید. یک دوربین دیجیتال بردارید و قبل از جدا کردن قطعات از وسیله خود چند عکس بگیرید.

 

هدف اصلی شما رسیدن به هر بورد الکتریکی یا قطعاتی است که ممکن است در اثر ریختن آب مرطوب شده باشند. اگر شما در حال جدا کردن قطعات لپ‌تاپ هستید، باید بورد اصلی و تمام بوردهای کوچک متصل به آن را جدا کنید.

  3

 

4- تمیز کنید


زمانی که شما قطعات لپ‌تاپ خود را جدا کردید، نوبت پاک کردن لکه‌ها و رطوبت است. اگر شما روی قسمتی از بورد

خود لکه می‌بینید، می‌توانید با دستمال الکلی آن را پاک کنید. اما اگر تمام بورد شما آلوده شده است، باید دست به کار بزرگ‌تری بزنید. به طور کامل بورد خود را از دستگاه جدا کرده و آن را زیرآب و صابون بگیرید.

 

بله درست شنیدید. آن را زیر آب بگیرید. ما همیشه باید تجهیزات الکتریکی را از رطوبت دور نگاه داریم، اما گاهی زمانی می‌رسد که شما مجبورید با آتش به جنگ آتش بروید. به آرامی دست خود را روی آن بکشید و اجازه بدهید که آب و صابون کار خود را انجام دهد.

 

برای آن که بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید که می‌توانید از بسیاری از سوپرمارکت‌ها آن را خریداری کنید. آب شیر ممکن است بعد از خشک شدن روی بورد شما رسوب کند.

 

البته واضح است که می‌خواهید خیلی سریع متوجه شوید آیا دستگاه شما به درستی کار می‌کند یا خیر، اما شما باید اندکی صبر کنید. قدم بعدی این است که اطمینان حاصل کنید همه تجهیزاتی که شسته‌اید به طور کامل خشک شده‌اند. بهترین راه خشک کردن این تجهیزات با هواست، چرا که دستمال کاغذی یا دستمال ممکن است پرز یا تکه‌های بسیار ریزی در بین قطعات به جا بگذارند. برای آن که به روند خشک شدن سرعت ببخشید می‌توانید از ژل سیلیکا یا برنج سفید استفاده کنید و قطعات را در بین آن قرار دهید.

 

شما حتی می‌توانید برای خشک کردن سریع‌تر از پنکه یا سشوآر استفاده کنید. اما سعی کنید از فاصله دور و با حرارت کم استفاده کنید. حرارت بالای سشوار میتواند مدار شما را ذوب کند!

 

زمانی که همه قطعات کاملا پاکیزه و خشک شدند، زمان بستن همه قطعات در سر جای خودشان است. در این مرحله می‌توانید از عکس‌هایی که گرفته‌اید، کمک بگیرید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی در جای خود قرار گرفته است. ما ضمانت نمی‌کنیم که بعد از انجام این مراحل وسیله برقی شما به حالت اول برگردد، اما حداقل شما می‌دانید که همه تلاش خود را کرده‌اید.


منبع

 
نظرات 6 + ارسال نظر
صابر رمیم شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 06:49 ب.ظ http://bpencil.orq.ir

سلام
وبلاگ جامع و زیبایی داری
انشالا بتونی هروز پر بارتر به کارت ادامه بدی

خوشحال میشم سر بزنی به
مداد سیاه

بهترین مقالات روانشناسی
مطالب جالب و طنز
بهترین داستانک های ایرانی و خارجی
زندگی نامه بزرگان و اساتید ایرانی و خارجی
عکس های کمیاب و زیبا
و.....

افزایشترافیکسایتهایشما شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:20 ب.ظ http://www.p30rank.ir

..•:*¨`*:•..
بچه ها یه سایت جالب و باورنکردنی پیدا کردم..•:*¨`*:•..
بازدید میاره واستون تا 5 میلیون نفر در ماه
باورنکردنیه..•:*¨`*:•..
رتبه جهانی در الکسام طی 2 هفته شد 500..•:*¨`*:•..
http://p30rank.ir..•:*¨`*:•..
هم رایگان داره هم واسه اونا که وقت امتیاز گیری ندارن پولی داره..•:*¨`*:•..
الان من بازدیدم بالا رفته و تبلیغ هم گرفتم..•:*¨`*:•..
تازه به 100 نفر درماه هاست سی پنل نامحدود رایگان میده..•:*¨`*:•..
..•:*¨`*:•..زودی یه سر بزن پشیمون نمیشی..•:*¨`*:•..[گل][گل][گل][گل][گل][گل]

حسین شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:09 ب.ظ http://www.akslar.com

سلام دوست عزیز وبلاگ واقعا خوبی داری داشتم تو اینترنت میگشتم نمیدونم چطور شد اومدم وبلاگ شما واقعا کارتون زیباست ارزوی موفقیت دارم برای شما

حسین یکشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:23 ق.ظ http://www.akslar.com

سلام دوست عزیز وبلاگ واقعا خوبی داری داشتم تو اینترنت میگشتم نمیدونم چطور شد اومدم وبلاگ شما واقعا کارتون زیباست ارزوی موفقیت دارم برای شما

علی اکبر شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:31 ق.ظ http://hamshahrijavan.blogsky.com

سلام
چطوری؟خوبی؟
جالب و مفید بود ..ممنون.
خداروشکر که ما لپ تاپ نداریم ...
موفق باشی

علی چهارشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:30 ب.ظ http://ali-fallah.blogsky.com

یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد
نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد
راهی نروم که بیراه باشد
چیزی ننویسم که آزار دهد کسی را
یادم باشد که روز و روزگار خوش است
همه چیز بر وفق مراد است و خوب
!تنها دل ما دل نیست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد