.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

این کارها را با پوست خود نکنید!

پوست بعنوان یک سد محافظتی برای بدن عمل می کند و بزرگترین عضوآن به شمار می رود. این عضو جلوی عوامل مهاجم خارجی را گرفته و از بدن دربرابر تغییرات دمای محیط و نورآفتاب محافظت می کند. بعضی چیزها پوست را ضعیف و ظاهر آن را زشت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر فرشید دبیرزاده به برخی کارهایی که برای پوست شما مضرند اشاره می کند.

1 - فشار دادن جوش ها : فشار دادن جوشها در بیشتر موارد وضع پوست را بدتر می کند. این کار خیلی وسوسه انگیز است و بسیاری از افراد تصورمی کنند که با انجام آن ، جوش ها زودتر خوب خواهند شددرحالی که با این کار التهاب عمیق تر و وسیع تر شده و احتمال به جا ماندن جای جوش ( اسکار) بیشتر می شود.
بهتر است این کار را به متخصص پوست بسپارید یا به مراکز مراقبت از پوست مراجعه کنید. اگر بازهم اصراردارید که خود این کار را انجام دهید و ازچگونگی کار هم اطلاع دارید، از یک « کمدون اکسترکتور»1 استفاده کنید و تنها آن را برای کمدون های سرسفید یا سرسیاه به کار برید. به جوش های التهابی دست نزنید.
             

                                                  .


2 – برنزه کردن مصنوعی پوست : استفاده از اشعه مصنوعی یا نور آفتاب برای برنزه شدن ، به پوست شما آسیب می رساند زیرا این اشعه حاوی پرتوهای فرابنفش است که باعث سوختگی ، پیری زودرس ، و سرطان پوست می شود.

3 – مصرف دخانیات : درباره عوارض کشیدن سیگار ( مثل سرطان ریه ، بیماری های قلبی ، و آمفیزم ریه ) زیاد شنیده اید ولی آیا تا به حال متوجه کدربودن ، چروک های بیش از حد، و زردی پوست سیگاری های مسن شده اید؟ بعد از نور آفتاب ، کشیدن سیگار مهمترین و موثرترین عامل ایجاد چین و چروک است. به عبارت دیگر این کار باعث می شود که پیرتر به نظر برسید!
دراین مورد اتفاق نظرکامل وجود دارد که : سیگارنکشید!

4 – مصرف بیش از حد ویتامین آ : ممکن است شنیده باشید که ویتامین آ برای پوست خوب است یا به درمان جوش کمک می کند ولی ممکن است ندانید که اگر مقدار زیادی از این ویتامین را مصرف کنید ممکن است میزان آن در کبد تا حد خطرناکی بالارفته و برای سلامت تان بسیار مضرباشد. ویتامین آ مورد نیاز خود را از طریق میوه ها و سبزیجات تامین کنید. منابع خوب این ویتامین شامل سبزی خوردن ( بخصوص شاهی ) ، اسفناج ، هویج ، و کدوست.

5 - اگر پوست سبزه ای دارید ، بعد از برخی عمل های زیبایی مانند پیلینگ شیمیایی ممکن است دچار لک شوید. ازاین گذشته اگر جای زخم یا ضایعات پوستی تان ، کلوئید2 ( «گوشت اضافه» ) می آورد، باید این را درنظرداشته باشید که ریسک این عمل ها در شما بیشتر است پس قبل از اینکه دست به این کارها بزنید با دو یا سه پزشک باتجربه مشورت کنید تا مباداکاری کنید که موجب پشیمانی شود.

6 – اگر مبتلا به « روزاسه3»هستید، سعی نکنید آن را خود به تنهایی و بااستفاده از داروهای بدون نسخه درمان کنید. مبتلایان به این بیماری معمولا" پوستی قرمز ، ملتهب ، و حساس دارند و بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنند و به یاد داشته باشند که روزاسه درمان قطعی ندارد ولی قابل کنترل است.

7 – استفاده سرخود از پمادهای کورتون : استفاده سرخود از این داروها بویژه برای مدت طولانی می تواند عوارضی ( مانند روزاسه یا نازکی پوست ) را دربرداشته باشد. هرگز کورتون های قوی را بدون نظر پزشک روی پوست بویژه درناحیه صورت استفاده نکنید.

8 – تیغ زدن زیاد موهای زائد : اگر پوستتان جوش می زند یا بعد از اصلاح ( تراشیدن ) ملتهب می شود، یا حساس است ، تیغ هایی که موها را از ته می زنند ممکن است برایتان مناسب نباشد. استفاده از خودتراش هایی که چند تیغ در خود دارند، علاوه براینکه گرانند ، ممکن است باعث تحریک بیشتر پوستتان شود.

9 - ازمحصولات «جادویی» استفاده نکنید : اگر چیزی بیش از حد خوب بود ، احتمالا" دروغ است.  ممکن است راجع به طب جایگزین یا مکمل چیزهایی شنیده یا خوانده باشید. درتبلیغات ممکن است ادعا شود که با استفاده از این درمان ها نتایج خوبی نصیب بیماران شده . مواظب باشید ! بسیاری از این داروها و درمان ها تقلبی اند4.

مردم نسبت به ترکیبات گیاهی بیش از حد خوشبین هستند و به همین علت بسیاری از تولید کنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی از درج برچسب «گیاهی» روی تولیدات شان دریغ نمی کنند. به یاد داشته باشید که این محصولات هم می توانند برای سلامتی مضرباشند . بخصوص از این ترکیبات دوری کنید :
ترکیباتی که فرمول آنها مشخص نیست.
ترکیباتی که جادویی و معجزه گر معرفی می شوند( معجزه هرروز اتفاق نمی افتد ، و وقتی هم که اتفاق بیفتد ، دانشمندان واقعی آن را «معجزه» نمی نامند).
ترکیباتی که در تبلیغات تاثیر آنها را تضمینی اعلام می کنند.

مشکلی که با ترکیبات گیاهی وجود دارد آنست که اطلاع از ماهیت دقیق آنها مشکل است زیرا قواعد دقیقی برتولید آنها حکمفرما نیست. مثلا" «علف چایی »5 در مواردی باعث افزایش حساسیت افراد به نور آفتاب شده است.
درباره هرنوع ترکیبی که مصرف می کنید یا قصد مصرف آن را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

10 – بیش از حد درآینه نگاه نکنید! اگر برای مشکلات پوستی خود از قبیل جوش ، لک ، غیره تحت درمان هستید باید بدانید که اغلب این ضایعات یک شبه خوب نمی شوند. بررسی مکررآنها در آینه فقط باعث بزرگنمایی شان می شود . موقع آرایش فقط یک نگاه سطحی به پوستتان بیندازید و از دقیق شدن در جوش ها وضایعات صورت تان خودداری کنید. اگر مدتی آنها را نادیده بگیرید و بگذارید داروهایی که درماتولوژیست تجویز کرده کار خود را بکنند آنگاه خواهید دید که به چه سرعتی مشکل حل خواهد شد.

تذکر: مطالب فوق از نوشته های «دکتر هربرت پی گودهارت6»» درماتولوژیست عضو آکادمی درماتولوژی امریکا و اتحادیه درماتولوژیست های نیویورک و دانشیارسابق بخش درماتولوژی کالج پزشکی آلبرت اینشتین امریکا و دانشیار فعلی بخش درماتولوژی کالج پزشکی «ماونت ساین ای» نیویورک توسط اینجانب ترجمه شده است.
دکتر « گودهارت » مولف کتاب مصوری است که بعنوان راهنمای بالینی پزشکان و رزیدنتها درشناخت و درمان اختلالات پوستی مورد استفاده قرارمی گیرد. او ستون ثابتی تحت عنوان « راندهای درماتولوژی » در یک از مجلات پزشکی دارد که درآنها بیشتر به مشکلات پوستی خانم ها می پردازد.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد