.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

خشونت زنان علیه مردان؛ نامرئی ولی غیر قابل انکار


بحث خشونت زنان علیه مردان ازجمله مباحث غیرملموس و مطرح نشده در جامعه است. شاید بتوان گفت اصولاً مطرح کردن این بحث برای بسیاری از مردم بیشتر شبیه طنز است و اساساًبسیاری از افراد وجود چنین پدیده ای را در جامعه منکر می شوند. به عقیده آنان در جامعه بیشتر خشونت مردان علیه زنان وجود دارد و عکس آن مصداق خارجی ندارد.
اما واقعیت این است که اگرچه خشونت مردان علیه زنان بسیار بارز است اما این دلیل نمی شود که خشونت زنان علیه مردان را که به شکلی پنهان در جامعه وجود دارد، منکر شد. در واقع در جهان امروز دغدغه اصلی جوامع بشری احقاق حقوق زنان در زیر لوای تشکل های زنانه است. این در حالی است که هیچ منبع و مرجع قابل استنادی درباره حقوق مردانی که در جامعه زندگی می کنند، وجود ندارد.


در هر حال پرسشی در این بین مطرح است که ریشه خشونت زنان علیه مردان را در کجا باید جست وجو کرد؟ آسیب شناسان روابط اجتماعی نیز در این راستا می گویند: فاصله بین هدف و وسیله در نظام اجتماعی علت ساختاری خشونت است. به این معنا که وقتی افراد امکانات و منابع موردنیاز برای یک زندگی حداقلی برخوردار نیستند، واکنش پرخاشگرانه از خود نشان می دهند. به گفته این آسیب شناس، خشونت در درون جامعه ما اعم از خشونت مردان علیه زنان و عکس آن، ریشه در ناکارآمدی نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه ما دارد.
طبق نظر ایشان زمانی که زنان با انگیزه های نه چندان واقعی پا به زندگی مشترک می گذارند با مشاهده کمبودهای واقعی، دچار نوعی احساس ناکامی در رسیدن به هدف می شوند. در نتیجه پرخاشگر شده و به آزار شوهر می پردازند. 


خشونت های روحی
مطابق آماری که از دکتر معتمدی، مدیر کل سابق دفتر آسیب های اجتماعی تهران ارائه شده بیش از پنج تا ۱۰ درصد آمار خشونت های خانگی در مورد مردان به بهزیستی گزارش شده است. به عقیده وی، به طور تجربی مشخص شده که زنان مردها را بیشتر در ابعاد روحی و روانی آزار می دهند. او به عنوان یک روان شناس، به طور تجربی دریافته است که مردها از سوی زنان بیشتر از جنبه های روحی یعنی تحقیر، زیاده خواهی های مادی، محرومیت های جنسی و ... مورد خشونت واقع می شوند، اما آمار دقیقی از لحاظ اینکه چند درصد مردها مورد خشونت زنان واقع شده اند در دسترس نیست.
از دیدگاه روان شناسی خشونت را می شود در قالب ها و زیرشاخه ها مختلفی تقسیم کرد.یک قسم خشونت فیزیکی و قسم دیگر خشونت کلامی است؛ یعنی یک نفر ممکن است اهل زد و خورد نباشد و با نیش و کنایه خود را از زد و خورد بی نیاز کند. به گفته وی، این پدیده در جنس زن بسیار شایع است. یعنی با اینکه زن از لحاظ جسمی از مرد ضعیف تر است، اما به لحاظ کلامی بسیار قوی تر از مرد است، از همین رو، از این استعداد خود به عنوان یک حربه در برابر مرد استفاده می کند.
به عقیده این روان پزشک، بخش دیگری از خشونت زنان علیه مردان ناشی از اختلالات عصبی و روانی است که ربطی به این موضوع ندارد و در حیطه روان پزشکی قابل بررسی است.
انتقام جویی زنان
اما بحث به اینجا ختم نمیشود. در گفتگو با مردانی که تحت خشونت از سوی همسران خود بوده اند دریافتیم که مردان روحیه ی گذشت بسیاری دارند و تنها زمانی که فرد مقابل موضوع را از حد خارج می کند عصبانیتشان فوران می کند و به ندرت به سطح خشونت فیزیکی می رسد. اما زنان با اندک کنش آزار دهنده احساس انتقام جویی می کنند و از مراتب پایین آزار روحی مرد، شروع می کنند.
در این میان حتی مردی وجود داشت که از سوی زن خود مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته بود. در این ماجرا زن تنها به خشونت فیزیکی نیز قناعت نکرده و از حق حبس خود نیز بهره جسته بود.
خشونت های قانونی علیه مردان
از دیگر موارد خشونت علیه مردان، نظام اجتماعی و قوانین ناقص در حوزه خانواده است. از یک سو نظام اجتماعی بنا به تصورات گذشته خود از وضعیت زنان در کشور اقدام به اخذ تضامینی قوی از مردان برای زندگی زنان می نماید. مصداق روشن این تضامین نیز مهریه (صداق) است. در این حال نظام قانونی از تصویب قانون به نفع زنان کوتاهی نکرده و به رغم وثائقی که نظام اجتماعی از مرد گرفته است باز هم اقدام به وضع قوانین به نفع زنان می نماید. در این شرایط برخی سودجویان با استفاده از پوشش قانونی کافی اقدام به اجرا گذاشتن مهریه نموده و مرد را به زندان راهی کرده یا همه اموال وی را تصاحب می کنند. 18000 زندانی مهریه فقط در سال 90 نتیجه حمایت های قانونی بیشمار از زن ایرانی است. این درحالی است که بسیاری از این افراد زندانی انسانهایی شریف و با آبرو هستند.
بنابراین شایسته است به واقعیت خشونت زنان علیه مردان به چشم یک معضل اجتماعی نگاه جدی شود تا همانطوری که زنان از حمایت قانونی در برابر خشونت مردان برخوردارند مردان گرفتار خشونت های زنانه، نیز از حقوق قانونی بهره مند شوند.  

منبع:روزنامه کارگزاران

نظرات 8 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:33 ق.ظ

یه روز داشتم پیاده از عرض بلوار نزدیک خونه مون رد میشدم. وقتی وسط بلوار رسیدم ایستادم تا انبوده ماشین ها اجازه رد شدن بهم بدن ناگهان لابه لای ماشین ها پ‍ژو سبز رنگی رو دیدم که با سرعت داشت رد میشد . مردی میانسال و مرتب پشت فرمون نشسته و زنی آراسته کنارش در حالی که دعوا میکردن. مرده با بغل مشت گره کرده ش میکوبید توی سینه زنه و خانمه هم چنگ میزد به صورت مرده.
خیلی تاسف خوردم اندکی سر جای خودم خشکم زد و بعد با هواس پرتی رفتم اونور خیابون.
حالا اگه اصل دعوا رو بین زن و شوهر بپذیریم و قبول کنیم آخه چرا پشت فرمون ماشین و اونم در انظار مردم و با مشت و چنگ.

[ بدون نام ] یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:40 ق.ظ

مردا از اول تاریخ خشن بودن تازه تو عصر مدرنیته متوجه شدن که زن ها از مردها خشونت بیشتری دارن و میتونن روح آدمو آزاربدن

[ بدون نام ] یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:25 ب.ظ

چقدر زشت

نیکا یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 03:00 ب.ظ

آزار جسمی به مراتب از آزار روحی بدتره که-------- مردا همیشه از خانم ها خشنتر بودن هستن و خواهند بود

[ بدون نام ] یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ب.ظ

خانم ها وقتی چنگ میزنن که کارد به استخونشنون برسه

[ بدون نام ] دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:25 ق.ظ

چه مرد .... حقش وقتی وقتی پشت یه کامیون داره میره کامیونه جلوش ترمز میگیره بخوره به پشت کامیون از ماشین پرت بیرون مستقیم بره توی لوله اگزوز کامیون همون جا گیر کنه هی دست و پا بزنه نتونه دربیاد خامنش هی بهش بخنده هی بهش بخنده

نگید بابا خدانکنه

[ بدون نام ] دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:00 ب.ظ

حقشه / این مرده دختر مردمو گرفته اورده توی خونش تا کانون خونه شو گرم کنه پس باید مسولیت پذیر باشه و وقتی عصبانی میشه یه خورده تحملش کنه لااقل ساکت بمونه / این مرده هیچی از دنیای زن ها نمیدونه حقش بره توی همون لوله اگزوز کامیون

[ بدون نام ] سه‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:22 ق.ظ


با عرض پوزش از خانمطلا :

کارهایی که زن ها نمیتونن انجام بدن:
چیزی در مورد ماشین فهمیدن ، البته به جز رنگش
درک مضمون اصلی یک فیلم هنری
24 ساعت رو بدون فرستادن sms زندگی کردن
بلند کردن چیزی
پرتاب کردن
پارک کردن
خواندن نقشه
دزدی کردن از بانک
آرام و ساکت جایی نشستن
بیلیارد بازی کردن
پول شام رو حساب کردن
مشاجره کردن بدون داد کشیدن
مواخذه شدن بدون اینکه گریه کنن
دنده ماشین را با انگشت عوض کردن
تماشای یک فیلم جنگی

غیبت نکردن
آرایش نکردن
درک کردن شوهر وقتی اعصابش خورده
گریه کردن بدون آبریزش بینی
‌غذا پختن بدون تماشای تلویزیون
تماشای اخبار و خوندن روزنامه
نق نزدن
لگد زدن
از سن بیست و .... سالگی رد شدن
اخ تف کردن
خواستگاری رفتن
موارد بالا رو قبول کردن

خدایی همه رو قبول ندارم
چون ما خانمهای کارمند مجبوریم اینکارهارو یاد بگیریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد