.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

رانا ، خودروی ملی، مشخصات فنی به همراه عکس

برای عکس بزرگترکلیک نمایید

رانا ، خودروی ملی، مشخصات فنی به همراه عکسدومین خودروی با برند ملی ایران خودرو به نام «رانا» با حضور مقامات بلند پایه کشوری و مدیران ارشد صنعت خودرو امروز شنبه رونمایی شد. خودروی ملی قبلی ایران خودرو، "سمند" نام دارد و سایپا نیز "مینیاتور" را سال گذشته به عنوان خودروی ملی خود معرفی ساخت.

خودرو ایکس دوازده در راستای توسعه برند ملی ایران خودرو با طراحی و استانداردهای روز، مناسب برای خانواده، ارزان قیمت و درکلاس C  خودرو صندوقدار تعریف شده است.

تولید و عرضه همزمان خودرو ایکس دوازده درایران و در چهار قاره جهان از ویژگی های دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو است.

 


این خودرو اولین خودرو ایرانی در تطابق با الزامات استاندارد محافظت ازعابر پیاده (Pedestrian impact) درهنگام تصادف است و همچنین اولین خودرویی است که استانداردهای آلایندگی یورو 4 و 5 را اخذ می کند.

در راستای کسب مزیت رقابتی در بازار های خارجی، خودرو ایکس دوازده علاوه بر استانداردهای روز اروپا جایگاه بسیار مطلوبی در رده بندی ایمنی در میان خودروهای همکلاس برمبنای معیار EUroNCAP  3 ستاره بر اساس سطح ایمنی تعریف شده برای سرنشینان و عابر پیاده دارد.

با طراحی و توسعه بخش عمده ای از زیر مجموعه های پلتفرمی، خودرو ایکس دوازده برروی پلتفرمی با مالکیت معنوی شرکت ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

 

دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو با تنوع گسترده در موتورهای 1.6 لیتری بنزینی و 1.7 لیتری (موتور ملی پایه گازسوز ) و تجهیزات جانبی ارائه می شود؛ به نحوی که مشتریان، امکان انتخاب مدلهای متنوعی از این خودرو را دارند، این محصول در انتهای سال 88 روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

ایران خودرو با اشاره به اینکه تیراژ نهایی تولید خودرو ایکس دوازده  سالانه 150 هزار دستگاه است، اعلام کرده است: در بازار داخلی این محصول بدون محدودیت عرضه خواهد شد، ضمن اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده، 25 درصد تیراژ تولید این خودرو روانه بازارهای خارجی خواهد شد.

مهندس علیر ضا محمدی ،مدیر پروژه  خودروی رانا درزمینه اهداف تولید محصول جدید ایران خودرو گفت : تولید محصولی جدید با ظاهر منحصر به فرد، قیمت پایین تر از خودروهای هم خانواده و برخوردار از آخرین استانداردهای روز برای ترویج و توسعه برند ایران خودرو، از جمله اهداف شرکت ایران خودرو از عرضه این محصول است.

وی افزود : این گروه صنعتی در این حرکت خود، تامین بازار خودروهایی در حاشیه قیمتی متوسط به پایین و توسعه پلاتفرم مختص ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید را نیز در نظر داشته تا از این راه، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده را نیز محقق سازد.



مشخصات فنی
 محمدی درباره مشخصات دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو خاطر نشان ساخت : از جنبه های گوناگون مانند در موتور، گلگیرها، چراغ ها، سپر ها و صندوق عقب، از طراحی کاملا جدیدی برخوردار است.

وی تاکید کرد :در این خودرو سایر بخش ها از قبیل داشبورد، صندلی های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب، قاب ستون ها و غربیلک فرمان نیز کاملا جدید و ابتکاری است. سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع Twist Beam  بوده و از کیسه هوای راننده و سرنشین برخوردار است.

 

 


مدیر پروژه خودروی رانا تصریح کرد : در طراحی این محصول، سیستم های تعلیق جلو، اگزوز، هیدرولیک فرمان و فریم صندلی ها با اعمال اصلاحات لازم و به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری های موجود، از سبد محصولات ایران خودرو  به کار گرفته شده است.از جمله اهداف مهمی که ایران خودرو در طراحی و عرضه این محصول دنبال کرده، می توان به مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی، قیمت، عملکرد مناسب موتور و  قوای محرکه، خدمات پس از فروش، فرمان پذیری و امکانات رفاهی، ارزانی تعمیرات و نگهداری و دوام و کیفیت بالای قطعات  اشاره کرد.

 

توسعه پلاتفرم جدید با مالکیت ایران خودرو
  وی درزمینه توسعه پلاتفرم خودروی رانا خاطر نشان ساخت : بخش عمده ای از زیر مجموعه های پلاتفرم متعلق به ایران خودرو که خودروی ”رانا“ برروی آن ارایه شده، موتور و گیربکس، سیستم تعلیق، کفی خودرو، صندلی ها، سیستم های خنک کاری، ترمز و الکتریکال و مجموعه اگزوز را در بر دارد.

 

گزینه های قوای محرکه  به عنوان یکی از اجزا اصلی پلاتفرم

محمدی با اشاره به این که در این خودرو از قوای محرکه متنوعی استفاده شده است ظخاطر نشان ساخت : موتور  1600 سی سی موجود  برای بازار ایران و بازارهای صادراتی از جمله این موارد است. این موتور دارای

  16 سوپاپ بوده و از 110 اسب توان در دور 5800   و 

 گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4000  برخوردار است. این موتور  بنزین سوز بوده اما قابلیت ارایه به صورت دوگانه سوز را نیز دارا است. این موتور در سیکل ترکیبی   6/6 لیتر و در جاده 5.4  لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می کند.

 


  موتور ملی EF از دیگر گزینه های مورد نظر برای این محصول است. این موتور نیز دارای  16 سوپاپ و 125 اسب توان در دور 6000  در حالت بنزین و 103 اسب توان در دور 6000 در حالت گاز سوز است.

 گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4500  در حالت بنزین و 135 نیوتن متر در دور 4500  در  حالت گاز سوز از دیگر ویژگی های این موتور به شمار می رود. موتور ای اف پایه گازسوز است اما قابلیت ارایه به صورت بنزین سوز را نیز دارد.

 قابلیت نصب موتور دیزل نیز برروی این خودرو  وجود دارد.
 

مالکیت گیربکس

مدیر پروژه خودروی رانا تصریح  کرد : ساخت کامل و مالکیت گیربکس توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو، گامی بلند در ایجادپلاتفرم را فراهم و بهبود مستمر کیفیت گیربکس با انجام پروژه های مهندسی را میسر کرده است.


 

طراحی اکسل و سیستم تعلیق
وی تاکید کرد : طراحی و ساخت کامل و مالکیت اکسل به عنوان یکی دیگراز اجزای اصلی پلاتفرم  و مالکیت آن برای ایران خودرو، از دیگر نتایج طراحی و عرضه خودروی رانا  است که به منظور افزایش تیراژ و اقتصادی شدن تولید و با کسب اطمینان از عملکرد آن از راه محاسبات مهندسی و تست های جامع، به طور مشترک در ”رانا“ و ”سمند استفاده خواهد شد.

 

 گونه ها  و تجهیزات به کار رفته

این مقام مسوول در زمینه مدل های مختلف خودروی رانا خاطر نشان ساخت : خودروی رانا   در دو گونه اصلی ارایه می شود. در گونه اول که دو حالت شامل گیربکس دستی / بنزین سوز و  گیربکس دستی / دو گانه سوز را در بر دارد، تجهیزاتی از قبیل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP3 با ورودی USB دیده شده است.
گونه دوم این محصول،  گیربکس دستی / بنزین سوز، گیربکس اتوماتیک / بنزین سوز و گیربکس دستی /دو گانه سوز  را در بر دارد و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین،  ترمزهای ضد قفلABS ،  شیشه بالابرهای برقی،  تنظیم برقی آیینه ها،  فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP3 با ورودی USB است.
 

 

ویژگی های برجسته خودروی رانا

مهندس محمدی مهم ترین ویژگی های خودروی رانا را معرفی خودرویی تحت برند ایران خودرو با ظاهر جذاب تر ار خودروهای هم رده و  بهره گیری از سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه تولید و ساخت داخل  قطعات و مجموعه هاکه  از جمله تجربه های مهم طراحی و عرضه این محصول به شمار می رود،عنوان کرد و اظهارداشت :




گروه صنعتی ایران خودرو در این راستا،  سطح ایمنی خودرو در تصادف و به ویژه در برخورد با عابر پیاده را نیز ارتقا داده و X12 تنها خودروی تولید داخل است که با آخرین استانداردهای اروپایی مربوط به عابر پیاده موسوم به Pedestrian Impact تطابق دارد. 

دراین محصول، استاندارد کنترل آلایندگی بر بالاترین استاندارد اروپایی  (EU V)

  منطبق است.

 


 سطح تجهیزات

وی درزمینه تجهزات خودروی رانا  تصریح کرد : خودروی جدید ایران خودرو به

فرمان هیدرولیک،

کولر،

ترمز ‌ABS ، شیشه بالابر جلو و عقب برقی،

آیینه های برقی،

قفل مرکزی،

ریموت و 

ایربگ راننده و سرنشین مجهز است و با توجه به عرضه آن در انتهای سال 1388  و  هدف گذاری ایران خودرو،  این محصول در سطوح استاندارد آلایندگی Euro 3 ، Euro 4 و Euro 5  قابل عرضه است.

 

نخستین خودروی ایرانی با استاندارد ایمنی عابر پیاده

محمدی در مورد استاندارد های روزاروپایی این خودرو خاطر نشان ساخت : علاوه بر تامین الزامات استانداردهای 55 گانه بازار ایران و استانداردهای روز اروپا ، شاخص های ایمنی برای راننده و سرنشین بزرگسال

 و کودکان

 و برخورد با عابر پیاده بر اساس معیار EuroNCAP  نیز در این محصول هدف گذاری شده  و به تمامی سیستم های ایمنی برای برخورد با عابر پیاده موسوم به استاندارد Pedestrian Impact مجهز است. خودروی رانا،  اولین خودروی ایرانی است که در طراحی آن دستیابی به ملزومات استانداردهای Euro IV  و Euro V  ، تطابق با کلیه ملزومات استانداردهای اتحادیه اروپا ( EEC/ECE)  و تمامی استانداردهای جاری در ایران و سایر مناطق صادراتی  گنجانده شده است.
 

 

150 هزار دستگاه پیش بینی تولید

محمدی در درزمینه تیراژ تولید و بازار های صادراتی خودروی رانا گفت : 

با توجه به پتانسیل بازار در بخش های SM2 و SM3، حداقل تیراژ سالانه برای این خودرو 150 هزار دستگاه پیش بینی شده است و این خودرو به بیش از 30 کشور جهان صادر خواهد شد .

وی مهم ترین بازار های صادراتی این خودرو را کشورهای مختلف در آسیای میانه، اروپا،  آفریقا، امریکای لاتین و خاورمیانه از جمله بازارهای مهم برای این محصول خواهند بود. دراین میان می توان کشورهای

قزاقستان، ترکمنستان، ترکیه، اوکراین،  بلاروس، سوریه، لبنان، اردن، تونس، مراکش، سنگال، ونزوئلا، لیبی، الجزایر، مصر، سودان، عربستان، کویت ، عراق ، امارات، آذربایجان، چین و روسیه را نام برد.

 

 


گردآوری :پایگاه اینترنتی بخون دات کام

نظرات 3 + ارسال نظر
خورزوخان دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:49 ب.ظ

این رانای شما هم که فتوکپی 206 هستش که
ولی باحاله خوشمان آمد!

کسری دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:58 ب.ظ

رانا؟ 206؟ اس دی؟

رسول یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ب.ظ

206 و 207 و رانا و SD همشون عین همن فقط.......... عوض کردن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد