.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

کم آبی دربدن

با گرم تر شدن هوا، بدن به آب نیاز بیشتری پیدا می کند. آب سیستم بدن را در حالت مناسب نگه می دارد، اما اغلب افراد دچار کمبود آب بدن هستند که علت آن می تواند مشغله کاری یا دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و تمیز باشد.
  
علایم کمبود آب

به گزارش از خراسان ؛ بیشتر ما بدون این که متوجه شویم، دچار کمبود آب هستیم و یکی از علت های شایع این امر، تشخیص اشتباه احساس گرسنگی با تشنگی است. از آن جا که برای مدت طولانی علایم تشنگی بدن را نادیده گرفته ایم، به آسانی این احساس را تشخیص نمی دهیم. به همین علت است که به جای مایعات، به خوردن شیرینی رو می آوریم. خوردن مداوم به ویژه شیرینی می تواند علامت نهفته کمبود آب باشد.

حساسیت:با کم شدن آب بدن، میزان هیستامین افزایش می یابد و سیستم ایمنی بدن تعادل خود را از دست می دهد. این امر زمینه ساز بروز حساسیت است.

مشکلات گوارشی:رفلکس معده و یبوست، علایم کمتر شناخته شده کمبود آب است. برای فعال نگه داشتن سیستم گوارشی بدن نوشیدن آب کافی، ضروری است.

افسردگی، بی قراری یا سردرگمی:مغز به طور عمده روی جریان خون بدن متکی است، با کمبود آب میزان خون رسانی کاهش پیدا می کند. این امر باعث برهم خوردن تعادل عاطفی و ذهنی و در موارد حاد اختلال ذهنی موقت می شود. استرس، کمبود آب بدن را افزایش می دهد و مایعات بدن را دفع می کند. برای رفع استرس، لازم است به بدن آب برسد.

عوارض کمبود شدید آب

با عادت کردن بدن به کمبود آب، بدن حساسیت به کمبود آب را از دست می دهد و زمانی که باید تشنه باشید، احساس تشنگی نمی کنید. این یک مشکل بزرگ است، زیرا بیش از نیمی از حجم بدن را آب تشکیل می دهد و کم آبی مشکلات جدی برای بدن ایجاد می کند.

باید دانست از تمامی مایعات بدن، هیچ کدام از خون مهم تر نیست. خون ماده مغذی، اکسیژن و ترکیبات حیاتی را از طریق سرخرگ ها و سیستم مویرگ ها به بافت ها حمل می کند؛ همچنین دی اکسیدکربن و ضایعات را از طریق سیستم سیاهرگ ها منتقل و از طریق تعریق یا فضولات دفع می کند. آب تقریبا ۸۳درصد حجم خون را تشکیل می دهد.

آسیب رساندن به سیستم بدن:خودرویی را تجسم کنید که بدون روغن قصد روشن کردن و راه انداختن آن را دارید. خودرو اگر روغن کافی نداشته باشد، جوش می آورد، موتور عیب پیدا می کند و آسیب می بیند. این حالت مشابه سیستم بدنی است که دچار کمبود شدید آب است.

راه حل

آب کافی بنوشید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. شاید تعجب کنید اما در کشور آمریکا، کنترل کیفی بر آب شیر از آب معدنی خیلی بیشتر است. زیرا او دی ای روی کیفیت آب معدنی نظارت ندارد و در بیشتر موارد آب معدنی در آزمایش ها آلوده به آرسنیک، ترکیبات شوینده، کپک و باکتری است.علاوه بر آن، بسته بندی پلاستیکی آن نیز برای محیط زیست مضر است. از طرفی آب شیر ارزان تر است. اما اگر به سالم بودن آب شک دارید، می توانید از دستگاه تصفیه استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد