.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

حدود ‪ ۷۰‬درصد موارد سرطان سینه توسط خود بیمار تشخیص داده می‌شود

به گفته رییس انجمن سرطان‌های زنان حدود ‪ ۷۰‬درصد موارد سرطان سینه دیرهنگام و توسط خود بیمار تشخیص داده می‌شود.

دکتر "فاطمه قائم‌مقامی" فوق تخصص سرطان‌های زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت شایع‌ترین علامت سرطان سینه وجود توده قابل لمس در سینه است که معمولا دردناک نیست و در ‪ ۷۰‬درصد موارد نیز توسط خود بیمار تشخیص داده می‌شود.

دکتر قائم مقامی با بیان اینکه معاینه سینه بعد از هر دوره سیکل ماهیانه در تشخیص این بیماری بسیار مهم است افزود البته این تشخیص زمانی قابل احساس است که توده سرطانی بالای ‪ ۲‬سانتی متر است و ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل هم گرفتار شده باشند.

تشخیص دیرهنگام سرطان شانس درمان این بیماری مرگبار را کاهش می‌دهد.


وی افزود برای تشخیص زودتر آن باید فرد هر شش ماه یک بار توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرد ولی کاربردی‌ترین راه تشخیص، ماموگرافی است که زمانی که توده حدود پنج میلی‌متر است و توسط خود بیمار قابل تشخیص نیست در ‪ ۹۰‬درصد موارد تشخیص داده می‌شود.

فوق تخصص سرطان‌های زنان گفت تغییر شکل پوست، حالت پرتقالی، وجود ترشحات خونی در نوک سینه‌ها، وجود غدد لنفاوی قابل لمس در ناحیه گردن و سینه‌ها از علائم این بیماری به شمار می‌رود.

دکتر قائم مقامی درباره روش‌های غربالگری بیماری گفت عموما سه روش متداول برای این منظور وجود دارد که اولین آن معاینه سینه‌ها توسط خود شخص، بعد از هر سیکل ماهیانه است که اینکار با لمس نوک انگشتان دست و حرکت دایره‌وار در جهت عقربه‌های ساعت به صورت ایستاده انجام می‌شود.

وی تصریح کرد مرحله دوم، معاینه فرد توسط پزشک به صورت منظم و هر شش ماه یک بار است و توصیه می‌شود، زنان بالای ‪ ۴۰‬سال بدون سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه هر دو سال یک بار و بعد از ‪ ۵۰‬سالگی سالی یک بار با روش ماموگرافی معاینه شوند.

رییس انجمن سرطان‌های زنان در پایان افزود در مواردی که یک یا دو نفر از اعضای نزدیک خانواده فرد مبتلا به بیماری باشند تست منظم ماموگرافی از سن ‪ ۳۰‬سالگی به بعد توصیه می‌شود.

دکتر قائم‌مقامی با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان سینه در ایران به صورت یک مورد از هر ‪ ۳۵‬نفر است افزود این بیماری در سنین بالای ‪ ۵۰‬سال شیوع بیشتری دارد که البته بروز سرطان سینه در ایران ده سال پایین‌تر از آمارهای جهانی است.

وی گفت میزان ابتلا به سرطان سینه در آمریکا یک نفر در هشت نفر و در کشورهای اروپایی یک نفر در هر دوازده نفر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وضعیت جغرافیایی، شیوه زندگی، رژیم غذایی، استرس، بالا رفتن سن ازدواج و چاقی از جمله عوامل محیطی مستعدکننده ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود به همین دلیل میزان ابتلا به این بیماری در کشورهای مختلف متفاوت است.

دکتر قائم‌مقامی افزود استفاده از رژیم غذایی پر چرب، استفاده کم از مواد حاوی فیبر و سبزی، بالا رفتن سن ازدواج و تولد اولین فرزند در سنین بالا از دیگر عوامل محیطی مستعدکننده ابتلا به سرطان سینه هستند.

وی اضافه کرد بنابراین مساله حاملگی و شیردهی نقش محافظت‌کننده در برابر ابتلا به سرطان سینه دارد و این مسایل چنانچه در سنین جوانی اتفاق بیافتد اثر محافظتی بیشتری دارد.

بعد از حوادث و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان به شمار می‌رود.

به نقل از ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد