.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

نوروز در آیین ها و اساطیر ایرانی

1) جشن


همتای واژه (عید) در زبان های ایرانی (جشن) یا (یسن) است. از ریشه YAZ به معنای ستایش، نیایش و پرستش؛ (ایزد) به معنای ستایش شده و نیایش شده نیز از همین ریشه است. (جشن) واژه ای ایرانی، مذهبی و بسیار کهن است. این واژه که باری گران از معناها و سنت های ویژه ایرانی را بر دوش دارد، در اصل عبارت بوده است از برپایی مراسم نیایش و سپاس به مناسبت رخداد یک پیروزی، یک واقعه اجتماعی یا یک معجره آسمانی که سودی برای اجتماع داشته باشد. مردم به هنگام برپایی بزرگداشت گردهم جمع می آمدند و خدای را با مراسم ویژه مذهبی نیایش می کردند، و این نیایش و سپاس همه ساله به عنوان قدرشناسی از موهبتی که از سوی خداوند ارزانی شده بود تکرار می گردید. این مراسم با رقص های مذهبی و سرود و موسیقی نیز همراه بوده است. در ایران باستان و پیش از ظهور زردشت همواره مراسم قربانی پس از مراسم نیایش و ستایش انجام می پذیرفت. آن چنان توده هایی از آتش برپا می داشتند و در کنار آن صدها و هزارها اسب و گاو و گوسفند قربانی می کردند. آن گاه سهمی از قربانی به آتش داده می شد و باقیمانده آن میان مستمندان و نیایشگران پخش می گردید و با همین گوشت قربانی سور و مهمانی برگزار می شد.


یک پدیده کیهانی مانند واقع شدن خورشید در نقطه های اعتدال ربیعی یا خریفی یا انقلاب صیفی و شتوی می توانست انگیزه ای برای برگزاری جشن باشد. همین جشن ها در دوره های مختلف زندگانی اقوام ایرانی، آغاز سال را اعلام می کردند. چنانکه جشن های نوروزی، جشن مهرگان، جشن شب چله تابستان و شب چله زمستان از این قبیل است.


تعداد دیگری از جشن ها برای نیایش امشاسپندان و ایزدان برپا می شد، از آن روی که این ایزدان نگاهبان روزهای ماه و ماه های سال بودند، هرگاه که نام روز با نام ماه برابر می افتاد، به آن مناسبت جشنی برپا می شد.



ادامه مطلب ...

درباره چهار شنبه سوری (به روایتی با تاخیر)

 فرهنگ‌ ایرانی‌، سرشار از جشن‌ و شادی‌ است‌.ایرانیان‌ قدیم‌، از هر فرصت‌ و بهانه‌ای‌ استفاده‌می‌کردند تا دور هم‌ جمع‌ شوند و به‌ شادی‌ و سروربپردازند. جشن‌ چهارشنبه‌سوری‌ هم‌ علیرغم‌این‌که‌ حرف‌ و حدیث‌های‌ زیادی‌ بر سر ریشه‌ وچگونگی‌ گرفتنش‌، بر سر زبانهاست‌ اما یکی‌ ازهمان‌ بهانه‌هایی‌ بوده‌ تا اعضای‌ فامیل‌ در منزل‌یکی‌ از بزرگترها، گرد هم‌ آمده‌، سبزی‌ پلو ماهی‌وآجیلی‌ نوش‌جان‌ کنند و در خاتمه‌ هم‌ با یک‌مراسم‌ آتش‌بازی‌ مختصر، شادی‌ و نشاط خود راکامل‌ نمایند. این‌ جشن‌ هم‌ مانند سایر جشن‌هایی‌ایرانی‌، آداب‌ و رسوم‌ خودش‌ را داشته‌ است‌. درتهران‌ قدیم‌، بوته‌های‌ خار را از بیابان‌های‌ اطراف‌می‌آورند، آتشی‌ برپا کرده‌ و اسباب‌ و اثاثیه‌کهنه‌ای‌ که‌ از خانه‌ تکانی‌ حاصل‌ شده‌ بود را درآتش‌

می‌سوزاندند. در گیلان‌ قدیم‌، همین‌ مراسم‌اجرا می‌شد به‌ اضافه‌ این‌که‌ خاکستر حاصل‌ را پای‌درختها می‌ریختند و اعتقاد داشتند که‌ موجب‌باروری‌ و تقویت‌ درخت‌ می‌شود.هم چنین با  مراسم‌ زیبای‌قاشق‌زنی‌ و فال‌ گوش‌ ایستادن‌ و... همراه بوده است .

 

 


به همسرتان محبت کنید تا لاغر شوید


بهترین راه برای رهایی از چاقی و از بین بردن وزن اضافی، محبت کردن به همسر است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا براساس تحقیقات انجام شده 8 نفر از هر 10 نفر ایتالیایی بر این باورند که عشق و دوستی بهترین راه برای دستیابی زنان به تناسب اندام است. همچنین بر اساس تحقیقی از دانشگاه‌های تگزاس و استنفورد، عدم بروز احساسات به شکل واضح باعث کاهش قدرت حافظه و اتخاذ تصمیم‌های قابل توجه می‌شود.