.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

نقش دوشهای حمام در ابتلا به بیماریهای ریوی!


نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که سر پلاستیکی دوش حمام محلی مطلوب برای باکتریهای خطرناکی است که عامل بروز بیماریهای ریوی است.

محققان دانشگاه کلورادو با تمرکز بر روی سر پلاستیکی دوشهای حمام دریافتند که این سرها محل رشد باکتریهای بیماریزا است.

این محققان در 9 مرکز و شهر آمریکا 50 سر دوش را در اماکن خصوصی و عمومی بررسی و کشف کردند که 30 درصد از این دوشها آلوده به سطوح بالایی از باکتری Mycobacterium avium هستند. به این ترتیب بسیاری از این باکتریها با قطرات آب وارد بدن افراد می شود.

این باکتری بیماریزا عامل بروز بیماریهای ریوی به خصوص در افراد با سیستم ایمنی ضعیف است.

به گفته این محققان، حضور این باکتری در دوشهای اماکن عمومی تاحدی قابل قبول است اما مشکل مهم در دوشهای خانگی است. این باکتریها روی سر پلاستیکی دوش یک لایه نازک "نوار زیستی ژلاتینی" تشکیل می دهند به طوری که تمرکز این باکتریها روی دوشها 100 برابر بیشتر از تمرکز آنها در مدخل کانالهای آب است.

براساس گزارش مجله علمی pnas، نتایج تحقیقات گذشته تمرکز این باکتریها را در جا صابونیهای پلاستیکی نیز تائید می کرد. این محققان توصیه کرده اند که از دوشهای کاملا فلزی استفاده شود.


منبع

چربی حاصل از لیپوساکشن، طلای مایع برای تولید سلولهای بنیادی است

پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند: چربی انسانی که در طول عمل «لیپوساکشن» از بدن خارج می‌شود در واقع «طلای مایع» است. به این علت که می‌توان این چربی را به راحتی به سلولهای بنیادی تبدیل کرد. 
در این تحقیقات معلوم شد: برخی از سلولهای موجود در بافت چربی می‌توانند بلافاصله مسیر برنامه ریزی مجدد برای رشد سلولهای بنیادی را آغاز کنند.
محققان دانشگاه استانفورد با کشف این روش تاکید کردند که در این سیستم نیازی به پرورش این سلولها در آزمایشگاه برای مدت چندین هفته وجود ندارد.
بر اساس این گزارش، سلولهای پوستی که یکی از معمول‌ترین منابع تولید سلولهای بنیادی هستند، باید قبل از شروع مسیر برنامه ریزی مجدد، ابتدا مدت سه یا چهار هفته پرورش داده شوند.
دانشمندان معتقدند؛ این سلولهای چربی موسوم به سلولهای چربی دار نسبت به سایر سلولها بسیار مستعدتر برای رشد و تغییر شکل هستند.
ادامه مطلب ...

مردان دو برابر زنان دروغ می‌گویند


تحقیقات جدید نشان می‌دهد: مردان دو برابر زنان به همسر، همکاران و رؤسای خود در محل کارشان دروغ می‌گویند.
   
به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس در این باره نوشت: مردان هر روز 6 بار دروغ می‌گویند که این رقم به 42 دروغ در هفته، 2 هزار و 184 دروغ در سال و 126 هزارو 720 دروغ در دوران زندگیشان می‌رسد.

زنان نیز هر روز 3 بار دروغ می‌گویند که این رقم به21 دروغ در هفته، هزار و 92 دروغ در سال و 68 هزار و 876 دروغ در دوران زندگیشان می‌رسد.


ادامه مطلب ...

صاحبان ران‌های بزرگ قلب سالم‌تری دارند'

ضخامت ران ها نشان می دهد سوخت و ساز انسولین به خاطر حجم بالای عضلات بهتر انجام می شود

مطالعات نشان می دهد احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مرگ در سنین جوانی در افرادی که ران های ضحیم دارند کمتر از دیگران است.

محققان دانمارکی با تحقیق بر روی سه هزار نفر به این نتیجه رسیدند افرادی که محیط دور ران آنها از شصت سانتیمتر بیشتر است، کمتر دچار بیماری قلبی می شوند.

به گفته آنها افرادی که ران های لاغری دارند، عضلاتشان از حجم کافی برای متعادل کردن سوخت و ساز انسولین برخوردار نیست و احتمال ابتلای آنها به دیابت و بیماری قلبی بیشتر از دیگران است.

نتیجه این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

ادامه مطلب ...

نوشیدن شیرهنگام صبح، مصرف ناهار را کاهش می‌دهد


نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که نوشیدن شیر بدون چربی به جای آب میوه در وعده غذایی صبحانه باعث می‌شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و کمتر ناهار بخورید. 

‌در این پژوهش جدید محققان استرالیایی دریافته‌اند که نوشیدن شیر بدون چربی به هنگام صبح کمک به افزایش احساس سیری می‌کند و در نتیجه مقدار مصرف کالری در وعده غذایی بعدی را کاهش می‌دهد. در صورتی که با نوشیدن آب میوه به هنگام صبحانه این اتفاق تقریبا نمی‌افتد.

ادامه مطلب ...

شخصیت شما در موسیقی مورد علاقه تان نهفته است!


محققان دانشگاه کمبریج بر اساس مطالعات جدیدی اعلام کردند شخصیت افراد مختلف را می توان با بررسی موسیقی مورد علاقه این اشخاص به راحتی تعیین کرد.

محققان دانشگاه کمبریج اعلام کردند افراد بر اساس سلیقه موسیقیایی افراد دیگر درباره شخصیت، ارزشها، طبقه بندی اجتماعی و نژاد آنها قضاوت می کنند.

بر اساس این تحقیقات و جمع آوری نظر افراد مختلف درباره دوستداران سبکهای مختلف موسیقی طرفداران موسیقی کلاسیک افرادی زشت و خسته کننده هستند،

دوستداران سبک راک از احساسات ناپایداری برخوردارند و

طرفداران موسیقی پاپ شخصیتی کاملا مبهم و ناشناخته دارند.


ادامه مطلب ...

شمع‌های رومانتیک، سرطان زا هستند


دانشمندان هشدار دادند: شمع‌های تزئینی و رومانتیک، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

‌دانشمندان آمریکایی ادعا کردند: اگرچه نور شمع فضایی خاص و عالی برای یک شام رومانتیک ایجاد می‌کند اما درعین حال هم می‌تواند خطرناک باشد.

بر اساس یک تحقیق جدید که در کنفرانس سالانه انجمن شیمی آمریکا ارائه شده؛ سوزاندن شمع‌ها در یک اتاق کوچک به صورت 5 ساعت باعث می‌شود که از واکس پارافین آن موادی سمی و سرطان زا آزاد شود. واکس پارافین متداولترین و ارزان‌ترین نوع واکس شمع است.


ادامه مطلب ...

اکستنشن و بافت، ریزش و شکنندگی مو را به همراه خواهند داشت


یک فوق تخصص پوست و مو با بیان این مطلب که اکستنشن و بافت، ریزش و شکنندگی مو را به همراه دارد، گفت:«روش‌های غیربهداشتی که امروزه برای زیبایی موها استفاده می‌شود از دلایل عمده ایجاد موخوره و ریزش مو است.»

دکتر سعید کشاورز اظهار داشت:«موها بافت زنده‌ای هستند که برای سلامتیشان نیازمند رعایت موازین بهداشتی هستند واز میان روش‌هایی چون بافت، کاشت و اکستنشن موها، تنها کاشت مو است که در صورتی که فرد متقاضی دارای شرایط ویِژه آن باشد برای مو آسیبی نخواهد داشت.»
ادامه مطلب ...