.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

چرا اضطراب، مغز را به اشتباه می‌اندازد؟

بازدارندگی عصبی فرآیندی است که طی آن یک سلول عصبی، فعالیت سلول دیگر را سرکوب می‌کند و این فرآیند جنبه‌ای حیاتی در توانایی انسان در انتخاب کردن است.

سلامت نیوز: محققان در مدتها پیش، این سوال را در ذهن داشتند که چرا افراد مضطرب، هنگام تصمیم‌گیری واقعا ناتوان می‌شوند.

به گزارش  ایسنا، یوکو موناکاتا، پروفسور روانشناسی در دانشگاه کلورادوی آمریکا معتقد است که در اشخاص مضطرب، بازدارندگی عصبی کاهش پیدا می‌کند که همین امر تصمیم گیری را دشوار می‌سازد.

ادامه مطلب ...

بانک ملی سرویس شبانه‌روزی دریافت و واریز وجه را عملیاتی کرد


بانک ملی ایران با راه‌اندازی دستگاه‌های خود دریافت لحظه‌ای برای اولین بار در کشور عملیات دریافت و واریز وجوه نقد مشتریان را به صورت لحظه‌ای و در تمامی ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر کرد.

 این بانک با نصب 25 دستگاه خود دریافت در پایگاه‌های شبانه‌روزی خود در سراسر کشور، از این پس چک‌ها و وجوه واریزی مشتریان را به صورت 24 ساعته دریافت می‌کند.

 


ادامه مطلب ...

راه‌های مقابله با بد‌‌خوابی



طبق نتایج یک نظرخواهی در آلمان حدود یک دوم زنان و یک چهارم مردان از مشکل بی‌خوابی یا بد‌خوابی رنج می‌برند. روان‌پزشکان راه‌هایی مانند قدم زدن شبانه و گوش دادن به موسیقی ملایم را برای مقابله با بدخوابی توصیه می‌کنند.

انجمن آلمانی "پزشکان اعصاب و روان‌پزشکان در اینترنت" در مقاله‌ای تحقیقی، راه‌هایی را برای مقابله با بدخوابی توصیه کرده است.

 

طبق برآورد این انجمن، انسان تقریبا یک سوم عمرش را در خواب به سر می‌برد. زندگی سالم و پرحرکت بدون استراحت شبانه ممکن نیست. سیستم ایمنی بدن هنگام خواب نیروی جدید ذخیره می‌کند. در مدت خواب، مغز در مقابل محرک‌ها عمل می‌کند، ماهیچه‌ها استراحت می‌کنند و پوست خود را بازسازی می‌کند. برای اینکه بدن تجدید قوا کند، لازم است که در مرحله به خواب فرو رفتن اختلالی پیش نیاید.

 

طبق نتایج نظرخواهی‌ای که اخیرا توسط یک شرکت بزرگ بیمه درمانی در آلمان انجام گرفته است، یک دوم زنان و یک چهارم مردان از مشکل بدخوابی رنج می‌برند. آنان یا به سختی به خواب می‌روند و یا نمی‌توانند بدون وقفه بخوابند. مهم‌ترین دلیل بدخوابی استرس است که ناشی از مشکلات شغلی، خانوادگی و یا سلامتی است. برای همین بسیار مهم است که قبل از رفتن به رختخواب، سعی کنیم به آرامش برسیم.

 

ادامه مطلب ...

با فرزندتان درباره بلوغ حرف بزنید

بهتر است پدرها، پسران خود را و مادرها، دختران خود را در مورد این مسایل آگاه کنند. اما اگر بلد نیستید یا حوصله ندارید یا عصبانی هستید، می‌توانید این کار را انجام ندهید. در فرهنگ ما بچه‌ها با خاله، عمو یا دایی‌شان راحت هستند. می‌توانید از آنها کمک بگیرید یا اینکه از پزشکان و مشاوران کمک بخواهید.

سلامت نیوز:یکی از مراحل مهم دوران نوجوانی، بلوغ، نحوه برخورد با آن و پذیرش آن است. پدر و مادرها وظیفه دارند قبل از بلوغ فرزندشان، به او در مورد این مرحله آموزش دهند و بعد از بلوغ هم مسوولیت آموزش بهداشت فرزندشان را به عهده بگیرند....



ادامه مطلب ...

راهنمای خواب مطلوب

سلامت نیوز: رعایت برخی نکات اولیه بهداشتی کمک شایانی به خواب مطلوب شما میکند.شما هم میتوانید در ظرف 5 دقیقه خوابیده و صبح هم کاملا سرحال از خواب بیدار شوید.

الگوهای زیر میتواند در داشتن خواب مطلوب به شما کمک کند
1. خاموش کردن کامپیوتر و تلوزین و تلف هراه 3 دقیقه قبل از خواب به ایجاد یک محیط آرم کمک میکند.
2. از اتاقی که میخوابید محرکهایی نظیر تلوزیون کامپیوتر را حذف کنید مبل غیر ضروری لباس ها , مدارک و کتابها از اتاق خارج کنید تا یک فضای ساده و ارام داشته باشید.
3. اطمینان حاصل کنید اتاق خوابتان در منطقه ای از خانه قرار گرفته که از منابع سروصدا دور است .
4. نگهداری نوت بوک در رختخواب آرامش شما را هنگام خواب سلب میکند.
5. یک عطر , شامپو و یا لوسیونی انتخاب کنید که بوی آرامش بخشی داشته باشد و زمان خواب فقط از ان استفاده کنید.
6. سعی کنید برنامه منظمی برای خوابتان تنظیم کنید مثلا 11 شب تا 7 صبح
همانطور که بدن ما برای زنده ماندن نیاز به هوا و غذا دارد به خواب راحت هم نیاز دارد با ساختن خواب راحت شالوده سلامتی خود را بسازید و تاثیر فوق العاده ان را ببینید.


منبع : سلامت نیوز

در اغوش گرفتن ، بهترین راه ساکت کردن نوزاد


پژوهشگران ادعا می کنند که در آغوش گرفتن نوزادان باعث کاهش درد انها میشود. بسیاری از مردم گمان میکنند با دادن آب قند به نوزاد میتوانند از میزان درد انهابکاهند اما طی تحقیقات مشخص شد دادن مایعات شیرین هیچ تاثیری در میزان درد کودکان ندارد.


در این مطالعات که در بین 59 نوزاد انجام شد ، به میزان 1/2 قطره محلول قندی به آنها خورانده شد در این میان آزمایشات انجام شده در مغز انها نشان داد که این ماده هیچ گونه تاثیری در افزایش و کاهش درد نداشته است اما چهره آنها را آرام تر میکند .
محققان بریتانیایی معتقدند که قند صرفا حواس نوزاد را از درد پرت میکند اما در آغوش کشیدن نوزاد تاثیربسزایی در کاهش درد و میزان آرامش کودک دارد.

ادامه مطلب ...

مجرد ها بیشتر وسواسی هستند


شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است.

غلامعلی افروز، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: وسواس به برخی از افکار، اندیشه‌ ها، اعمال پیوسته و ناخواسته که به صورت اضطراری و اجباری وجود فرد را فرا می ‌گیرد، گفته می ‌شود.

ادامه مطلب ...

این 7 خوراکی پیرتان می ‌کند

متخصصان تغذیه می ‌گویند 7 غذا هست که همه و مخصوصا سالمندان باید از مصرف آن ها خودداری کنند:

فست ‌فودها

لازم نیست در مورد غذاهای آماده زیاد صحبت کنیم، چرا که بیشتر افراد در مورد مضرات آن ها زیاد شنیده ‌اند. تنها یک جمله کافی است: " فست‌ فود نخورید "

روغن‌ های اشباع

از خریدن و خوردن کلوچه ‌ها، شیرینی ‌ها، کراکرها، فست ‌فود و یا هر غذایی که با روغن‌ های اشباع تهیه شده خودداری کنید تا هم جلوی بیماری قلبی را بگیرید، هم جلوی پیری را.

ادامه مطلب ...