.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

بیشترین علت ریزش مو درزنان ناشی از کمبود آهن است



دکتر محمد رضوانی در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«استرس به عنوان عاملی در تشدید ریزش مو شناخته می شود و تاثیر مستقیمی در ریزش مو ندارد و ریزش مو در بیشتر موارد در زنان ناشی از کمبود آمینو اسیدها، روی، آهن و ویتامین ها و املاح است.»
وی افزود:«داروهای محرک رشد مو در افرادی که علت ریزش موی آنها مشخص است به صورت موقتی تجویز می شود و در این افراد همزمان با رفع علت ریزش مو و اصلاح کمبودهای بدن وی انتظار داریم در پایان درمان، مصرف این داروها را قطع کند اما در برخی موارد ریزش مو علت شناخته شده ای ندارد که در این موارد جهت درمان بیماران از داروهای محرک رشد مو استفاده می شود و ممکن است این افراد وابسته به درمان شده و با قطع مصرف این داروها، فرد مجددا دچار ریزش مو می شود.»

مصرف شکلات خطر سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد

تحقیقات نشان میدهد که مصرف حدودا دو قطعه شکلات در هفته می تواند به زنان در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی کمک کند.
این تحقیقات که بر روی حدود 33500 زن با گروه سنی 49 تا 83 سال و در مدت 10 سال انجام شده نشان میدهد که مصرف 45 گرم شکلات در هفته از زنان در برابر سکته مغزی حفاظت می کند.
به گزارش سلامت نیوز یافته های این پژوهش حاکی از آن است که مصرف شکلات تا 20 درصد خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.
در این پژوهش آمده است که میزان مصرف شکلات با نوع سکته و آسیب های حاصل از آن کاملا ارتباط دارد و حتی کسانی که شکلات بیشتری در برنامه تغذیه ای خود داشته اند از صدمات ناشی از سکته مغزی نظیر انسداد، لخته خون بیشتر در امان بوده اند.
همچنین این تحقیقات نشان ده که غلظت کاکائو در میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی موثر است.

این پژوهش در مجله کالج قلب آمریکا چاپ شده است.


منبع

چگونه احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهیم؟

سلامت نیوز :اگر شما هم به آلرژی و حساسیت فصلی مبتلا هستید، حتما در فصول مختلف سال حتی علاوه بر زمستان که معمولا فصل سرماخوردگی است، دچار حالت‌های شبه آنفلوانزا و علائم سرماخوردگی می‌شوید.
تهران امروز در این شماره خود نوشت : پزشکان می‌گویند برای افرادی که به آلرژی مبتلا هستند، پایان یافتن فصل زمستان به معنی پایان دوره سرماخوردگی و آنفلوانزا نیست چون هر فاکتور آلرژی‌زا می‌تواند موجب بروز علائم این بیماریها در فرد مبتلا به حساسیت شود. اما متخصصان تاکید دارند که مراقبت از سینوس‌ها در طول سال به شما کمک می‌کند که در هر فصلی از سال، احساس بهتری داشته باشید. کارشناسان تاکید دارند که سلامت و بهداشت سینوس‌ها، اساس سلامت دستگاه تنفسی است.

بر همین اساس، در این مقاله چند دستورالعمل موثر و مفید برای کاهش التهاب سینوس‌ها حتی پس از ابتلا به آلرژی، سرماخوردگی یا آنفلوانزا ارائه شده است:

برای کاهش احتمال سرماخوردگی از تماس دست‌ها با بینی و صورت خود، حتی‌المقدور پرهیز کنید و به طور مداوم دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

 این کار به‌ویژه پس از قرار گرفتن در اماکن عمومی مثل فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، مدرسه و اداره، ضروری است.
با مشورت پزشک، واکسن آنفلوانزای فصلی را در زمان مناسب تزریق کنید.

اما اگر پس از واکسن دچار علائم آنفلوانزا شدید، با پزشک مشورت کرده و از داروی مناسب برای کاهش علائم استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که احتمال ابتلا به آلرژی‌های فصلی را با محدود کردن تماس خود با مواد آلرژی‌زا و پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای حساسیت‌زا کاهش دهید.

 برای این منظور، درها و پنجره‌ها را در طول ساعات صبح و قبل از ظهر ببندید چون در این ساعات میزان گرده‌های آلرژی‌زا در هوا به بالاترین حد می‌رسد.



منبع

میوه ای که برای دندان های شما مضر است


تحقیقات جدید نشان می‌دهد خوردن سیب حدود چهار برابر بیش از نوشیدنی‌های گازدار به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، تحقیقات جدید دانشمندان در بریتانیا نشان می‌دهد خوردن سیب حدود چهار برابر بیش از نوشیدنی‌های گازدار به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

بر اساس گزارش زی‌نیوز، نتایج این مطالعه همچنین حاکی از آن است خوردن نوشیدنی‎های الکلی هم برای دندان‌‌ها مضر هستند. این در حالی است که مصرف پیازترشی و گریپ‌فروت که کمتر در رژیم غذایی افراد جای دارد، به این عضو از بدن آسیب نمی‌رساند.

به عقیده این متخصصان، خوردن سیب با سرعت پایین میزان اسیدیته دهان را بالا برده و موجب آسیب به دندان‌ها می‌شود.

تعدادی از سیب‌‌‌ها هم حاوی چهار قاشق غذاخوری شکر هستند. این میزان قند، سطح اسید دهان را بالا می‌برد.

پزشکان توصیه می‌کنند سیب به همراه شیر و یا پنیر که هر 2 دارای کلسیم بوده و اسید را خنثی می‌کنند، مصرف شود. نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن این میوه هم، تاثیرات منفی آن را از بین می‌برد


منبع

جنین در رحم مادر می‌خندد و می‌گرید

سلامت نیوز : بررسی‌ها نشان می‌دهد که جنین در رحم مادر حرکاتی را در چهره خود بروز می‌دهد که می‌توان این حرکات را به عنوان خنده و گریه جنین شناسایی کرد.

به گزارش ایسنا، ‌نادجا ریس‌لند از کارشناسان دانشگاه دورهام در این مشاهدات خاطرنشان کرد: ما در این آزمایشات پیش از آنچه که انتظار داشتیم، مشاهده کردیم. بیش‌تر می‌دانستیم که جنین انسان در داخل رحم مادر پیش از تولد پلک می‌زند اما مشاهدات جدید از این هم فراتر رفته و نشان می‌دهد که جنین حتی در رحم خنده و گریه می‌کند.

به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس، این متخصصان با استفاده ازدستگاه‌های فراصوتی از حرکات چهره جنین در ماه‌های آخر بارداری تصاویر ویدئویی ضبط کردند. این تصاویر در هفته‌های 20، 24 و 36 بارداری تهیه و بررسی شدند. این متخصصان متوجه شدند که با گذشت زمان و رسیدن به ماه‌های پایانی بارداری حرکات چهره جنین به مراتب پیچیده‌تر می‌شود.

پروفسور بریان فرانسیس از متخصصان دانشگاه لانکستر در این باره گفت: این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که در جنین‌های سالم رشد پیشرونده‌ای در حرکات چهره اتفاق می‌افتد که از حرکات ساده به پیچیده تکامل می‌یابد. این بدین معنی است که در ماه‌های پایانی حرکات چهره جنین مربوط به گریه و خنده است.


منبع