.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

کمپوت آناناس تاثیری در بهبود جراحات پس از عمل ندارد


برخلاف عقاید عامه مردم، مصرف کمپوت آناناس تاثیری در بهبود جراحات پس از عمل نخواهد داشت و میوه‌های تازه مناسبترین خوراکی برای کمک به بهبود بیماران هستند.

دکترعبدالجلیل کلانترهرندی، متخصص جراحی پلاستیک با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: کمپوت آناناس برخلاف تصورعامه مردم نمی‌تواند در سلامتی فردی که عمل جراحی انجام داده است تاثیرگذار باشد بلکه استفاده از آب و میوه‌های تازه بهترین جایگزین برای این امر به شمار می‌آید.

نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران در این باره گفت: از آنجا که محصولات کنسرو شده دارای مواد نگهدارنده هستند و در ترکیبات آنها از مواد افزودنی استفاده شده است نمی‌توانند خواص میوه‌های تازه را دارا باشند. همچنین آناناس دارای بسیاری مواد غذایی مناسب از جمله ویتامین C است که با مدت زمان طولانی طی شده از تهیه آن و حرارت ناشی از پخت آن، این مواد از بین می‌روند.

ادامه مطلب ...

سقط جنین و زایمان زودهنگام کاربران زن رایانه را تهدید می کند


سقط جنین در زنانی که در معرض میدان‌های مغناطیسی حاصل از رایانه با قدرت بیش از 9/0 میکروتسلا قرار دارند، شایع‌تر است. بنابراین هنگام خرید یا استفاده از رایانه باید دقت کنید که رایانه شدت میدان مغناطیسی زیادی نداشته باشد.


 

استفاده از رایانه این روزها یکی از الزامات زندگی شده است. استفاده از این دستگاه نه فقط در محیط‌های کاری بلکه در خانه‌ها هم به شدت افزایش پیدا کرده‌ است. رایانه با تمام کارگشایی که برای بشر داشته ضررهای جبران ناپذیری‌ هم به جسم او وارد می‌کند.
کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی معتقدند کار با رایانه عوارضی به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین آنها، به مشکلات بینایی برای کاربر، عوارض مفصلی و عضلانی، مشکلات زایمانی در دوران بارداری،‌ عوارض پوستی، استرس و تنفس گازهای مضر متصاعد شده از رایانه اشاره می‌کنیم.


مشکلات بینایی
مشکلات بینایی، از شایع‌ترین مشکلاتی است که در اثر کار زیاد با رایانه بروز می‌کند. درد، سرخی و سوزش چشم و آب‌ریزش آن، دوبینی، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شود، از جمله این عوارض است.
چشم‌های انسان عادت دارند تا بسیار راحت روی اشیای دور و نزدیک متمرکز شوند، به همین دلیل احتمال خستگی ماهیچه چشمی که روی کاغذ و صفحه مانیتور متمرکز شده وجود دارد. همچنین ماهیچه‌های دیگر چشم، از تغییرات نور یا درخشندگی یا از تغییر مسیر دید بین صفحه نمایشگر و نوشته‌های در حال تایپ خسته می‌شوند و به دلیل جابه‌جایی زیاد کلمات، چشم قدرت تطابق خود را به مرور از دست می‌دهد. افرادی که دارای اختلالات انکساری اصلاح نشده هستند، بیشتر در معرض خطرند.

ادامه مطلب ...

چرا جنین سقط می شود؟

سقط جنین به معنای مرگ جنین قبل از هفته بیستم حاملگی است.از نظر پزشکی این واژه به معنای از دست دادن بچه به صورت خود به خود است.اما در عین حال باید گفت که این واقعه چندان هم اتفاقی و خود به خود نیست. به گفته یکی از محققان 50% از حاملگی ها به سقط جنین ختم می شود. اغلب این موارد قبل از اینکه زن دچار وقفه قاعدگی شود و یا حتی از حاملگی خود مطلع شود به وقوع می پیوندد.

ادامه

استرس باعث تغییر شکل مغز می شود


دانشمندان کشف کرده اند که چگونه استرس- تنش فیزیکی و روحی- باعث تغییر شکل فیزیکی مغز شده و آسیب بلند مدتی به انسان وارد می کند.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،استرس باعث می شود که نورون ها –سلولهای مغز- تحلیل رود. فرسودگی بدن که ناشی از استرس فوق العاده است، باعث تغییر سیستم عصبی می شود. استرس نوعی نگرانی است که در فکر انسان توسعه یافته و ناشی از اولین تجربه پراسترس بوده است. استرس به خصوص در ابتدای زندگی حتی در دوران جنینی باعث می شود که بعدها تغییرات ناخواسته ای در رفتار و توانایی یادگیری و حافظه برجای بماند که عواقب بعدی آن سوء استفاده های دارویی و اختلالات روحی خواهد بود.

 استرس پیش از تولد باعث تغییر همیشگی در مغز می شود . استرس نحوه نمود ژن ها را در زندگی دچار تغییر می کند. حتی استرس های خفیف و یا کوتاه مدت نیز برای سلامت انسان مضر است. با توجه به مضرات فوق العاده وخیم استرس ، دانشمندان نورولوژیست در صدد هستند که دارویی برای پیشگیری از آسیب های ناشی از استرس تولید کنند.

منبع

قهوه سبب شادی می شود


نوشیدن قهوه سبب شادابی و سرزنده ماندن و پیشگیری از از امراض قلبی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی البراق، محققان  با انجام آزمایش های گوناگون بر روی 27 هزار زن به این نتیجه رسیدند که مصرف قهوه به ویژه در خانم ها سبب کاهش 24 درصدی بیماری های قلبی می شود.

مرکز پژوهش های آمریکا با انتشار نتیجه این تحقیق افزود: تاثیر کافئین در قهوه در بین مردان و زنان متفاوت است و بر خلاف اخبار ،این ماده در کاهش کلسترول و وزن تاثیری ندارد.

منبع

قمه زنی سلامت افراد را تهدید می کند

همواره در طول تاریخ، بدعت ها و تفکرات افراطی به دین و ارزشهای دینی آسیب رسانده است و از انتقال پیام حقیقی احکام و آیین های مذهبی به پیروانش جلوگیری کرده است . این بدعت ها و دید گاه های غلط دربرخی از مواقع نه فقط به یک مکتب و منزلت اجتماعی آن آسیب می رساند بلکه به سلامت جسمی و روانی افراد نیز آسیب می رساند. یکی از این بدعتهای غلط که در طول سالهای اخیر به شدت از سوی علماء و مراجع دینی نفی شده و حتی از سوی مراجع قضایی به عنوان جرم شناخته شده است مراسم قمه زنی است .

ادامه مطلب ...

موهای سفید از موهای سیاه ماندگارترند

سفیدی موها زیاد هم بد نیست؛


موهایی که سفید می شود ماندگاری بیشتری می یابند و ریزش آن به تاخیر می افتد.

دکتر محمد رضا خرازی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : کمبود ویتامین ب2 وکمبود روی در کنار مسائل ژنتیکی  ، آب و هوا و تغذیه در سفید شدن زود هنگام موی سر تاثیر می گذارد و جنسیت تاثیر چندانی در آن ندارد.

وی گفت : درمان سفیدی موی سر  اگر با  استفاده دائمی از پروتکل درمانی آن  صورت بگیرد می تواند دائمی باشد و استفاده از این شیوه ها هیچ گونه عوارض جانبی هم ندارد.

این متخصص پوست و مو افزود : تغذیه مناسب و الگوی غذایی  سالم نقش مهمی در جلوگیری از سفید شدن زود رس موهای سر دارد و استفاده از تخم مرغ  ، کاهو ، کلم و مواد غذایی که تامین کننده ویتامین و روی باشد برای جلوگیری از سفید شدن زود هنگام  موها توصیه می شود.

منبع