.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

5غذایی که از خواب راحت شما جلوگیری میکند



داشتن یک خواب راحت به شماکمک میکند تا در طول روز انرژی بیشتری برای انجام فعالیتهای خود داشته باشید اما باید بدانید که بعضی از مواد غذایی که در شب تناول میکنید ممکن است شما را از داشتن یک خواب راحت محروم کنند در ادامه به بررسی 5 نوع غذایی که موجب اختلال خواب راحت میشوند میپردازیم

1. بعضی از محصولاتی که در آن گوشت بکار میرود

خوردن گوشت ران ، سوسیس و گوشت دودی به دلیل اینکه دارای سطح بالایی از اسیدهای امینه هستند باعث آازاد شدن موادی در مغز میشوند که محرک مغز است و هوشیاری مارا بالاتر میبرد و در تنیجه ما را از داشتن یک خواب عمیق محروم میسازد.

2. شکلات

آیا شما هم علاقه مندید که در شب یک فنجان کاکائو بنوشید یا یک بستنی همراه مغز گردو در مقابل تلوزیون میل کنید ؟ بسیاری از مردم به طور فزاینده ای حساس به کافئین موجود در این مواد هستند پس باید مراقب باشید که حتی تکه های کوچک شکلات در شکلات بستنی هم می تواند شما را از خواب راحت محروم کند.

ادامه مطلب ...

نه روش مراقبت از مفاصل





در این مقاله سعی می شود بعضی ا ز موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها و بیماری ها را به طور مختصر شرح دهیم.


همه ما می دانیم که منظور از مفاصل محل اتصال دو استخوان است و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می دهد که زانو، مچ دست  و...را خم و راست کنیم.برای اطرفیان خود دست تکان دهیم، سر خود را به اطراف حرکت دهیم . این عملکردهای قابل توجه محصول فعالیت این بخش حساس بدن است و سلامت آن مسلما حائز اهمیت می باشد.
بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص سینویوم در این محل تشکیل لایه ای را می دهند که از سائیده شدن سر استخوان ها در این محل ممانعت به عمل آید. به مرور افزایش سن آسیب پذیری مفاصل بیشتر می شوند و حتی بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب آن می شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می کند.
بهترین روش برای مراقبت از مفاصل حفظ قدرت و سلامت ماهیچه ها، استخوان و رباط ها می باشد و بهترین روش برای رسیدن به این هدف عبارتند از:
1-    مراقبت از وزن مناسب: وزن خود را کنترل کنید  . این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل شماست. از جمله مهمترین مفاصلی که وزن شما را تحمل می کنند عبارتند از:زانوها، استخوان لگن و کمر. شاید به همین خاطر است که اغلب مشکلات مفصلی نیز در همین نواحی بروز می کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می شود. در حالی که کاهش وزن ، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.
2-    تحرک و ورزش را فراموش نکنید: ورزش موجب کاهش وزن می شود. تحقیقات نشان می دهد که تمرینات ایروبیک باعث کاهش التهاب مفاصل می شود. از طرفی عدم تحرک ، اعتیاد به کامپیوتر و تلویزیون باعث بروز درد مفاصل می شود. عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است. پس تحرک را فراموش نکنید.
3-     تقویت ساختمان ماهیچه ای: ماهیچه های قوی محافظ مفاصل هستند،اگر ماهیچه کافی ندارید و به اندازه کافی قوی نیستند ، به مفاصل ضربه و فشار وارد می کنید ، به خصوص زانوها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. ورزش های ویژه قدرتی به ساختمان سازی ماهیچه ای کمک  به سزایی می کند.

ادامه مطلب ...

کاربران رایانه،خیاطان و آرایشگران مستعد ابتلا به دیسک‌های گردن


یک متخصص ارتوپدی اظهار کرد: در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.

دکتر مرتضی اسفندیاری در گفت وگو با ایسنا، گفت: یک دسته از علائم ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و دسته دوم فشار بر روی نخاع است. علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن، قابلیت انتشار داشته و از گردن و شانه به سمت اندام‌های فوقانی منتشر می‌شود.

ادامه مطلب ...

توصیه یک متخصص به افراد رژیمی در عید نوروز

یک متخصص تغذیه گفت:بدترین نوع چربی در شیرینی ها و بهترین نوع آن در مغزها و آجیل یافت می‌شود.»

دکتر مسعود کمیاگر با بیان اینکه، افرادی که دارای رژیم غذایی هستند در ایام نوروز به دو صورت رفتار می‌کنند اظهار داشت:«دسته اول همانند گذشته برنامه غذایی خود در ایام نوروز را دنبال می‌کنند و با کاهش وزن به نتیجه ایده ال دست می‌یابند.»

وی افزود:«دسته دیگر با توجه به شرایط نوروز و دید و بازدید ها طبق نظر پزشک انرژی دریافتی خود را افزایش داده و تنها وزن خود را ثابت نگه می‌دارند.»

این متخصص تغذیه تصریح کرد:«به طور مثال، برنامه غذایی با دریافت 1200کالری انرژی، در ایام نوروز با صلاحدید پزشک متخصص تغییر کرده و انرژی دریافتی آن به 1500 کالری افزایش می یابد.»

کیمیاگربا اشاره به اینکه موز میوه‌های پرکالری و نا مناسب برای افراد چاق است گفت:«به منظور تأمین این مقدار انرژی می‌توان از میوه‌های کم کالری مثل خیار و شیرینی‌های کوچک استفاده نمود.» وی ادامه داد:«با توجه به اینکه شیرینی‌های چرب و خامه‌ای زود فاسد می‌شوند در ایام عید و مهمانیها باید از شیرینی‌های کوچک و کم کالری استفاده کرد.»

ادامه مطلب ...

داشتن دو فرزند، سلامتی والدین را تضمین می‌کند


پژوهشگران می‌گویند؛ بچه‌دار شدن برای سلامتی والدین مفید است، اما به شرط این که والدین به دو فرزند اکتفا کنند و پس از تولد فرزند دوم، پروسه بچه دار شدن را متوقف کنند.

یک پژوهش گسترده نشان داده است: مادر یا پدر شدن خطراتی را که سلامتی انسان را تهدید می‌کند، از جمله ابتلا به سرطان یا بیماریهای قلبی و حتی گرایش به مصرف الکل، کاهش می‌دهد اما این تحقیق که روی یک میلیون و 500 هزار نفر صورت گرفته حاکیست؛ این مزایا فقط نصیب پدر و مادرهایی می‌شود که صاحب دو فرزند هستند.

ادامه مطلب ...