.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

احتمال بروز سرطان پستان در زنانی که همسران سیگاری دارند

یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: احتمال بروز سرطان پستان در زنانی که همسری سیگاری دارند بیشتر از سایرین است.

تورج روشن ضمیر در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه مصرف دخانیات به طور غیر مستقیم موجب افزایش چربی خون و در نتیجه مسدود شدن عروق می‌شود، اظهار کرد: دخانیات عامل 20 درصد از سکته‌های قلبی و مغزی است.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری‌های قلبی شایع‌ترین آسیب مصرف انواع دخانیات است،‌ اظهار کرد: سرطان ریه و بیماری انسداد ریه مهم‌ترین عوارض استعمال دخانیات است که علاوه بر خسارت‌های انسانی پیامدهای اقتصادی نیز برای جامعه به دنبال دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی اضافه کرد: مواد سمی موجود در سیگار،‌ قلیان و یا سایر دخانیات از طریق خون، بزاق دهان جذب می‌شود و علاوه بر بیماری‌های قلبی، سرطان ریه موجب سرطان خون، مثانه و دستگاه گوارش نیز می‌شود.

روشن ضمیر با اشاره به اینکه شانس ابتلا به بیماری ریوی در اطرافیان افراد سیگاری نیز بیشتر است،‌ گفت: برخی تحقیقات نشان می‌دهد سرطان پستان در زنانی که همسری سیگاری دارند بیشتر از سایرین است.

وی با اشاره به اینکه ریه افراد تا سن 20 سالگی رشد می‌کند،‌ ادامه داد: ریه تا سن 20 سالگی مانند درختی در حال رشد است و اگر در یک محیط آلوده قرار گیرد رشد آن با مشکل مواجه خواهد شد و احتمال ابتلای این افراد به بیماری‌های مختلف ریه مانند آسم و عفونت‌های ریه افزایش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به رواج قلیان در میان جوانان و زنان خاطرنشان کرد: قلیان بسیار زیان‌بارتر از سیگار است و حتی مصرف تفریحی آن هم برای بدن مضر است زیرا پک‌های عمیق‌تری به آن زده می‌شود و حجم زیادی از دود ناگهان وارد ریه می‌شود.

روشن ضمیر با بیان اینکه استعمال دخانیات موجب بیماری‌های دهان و دندان نیز می‌شود،‌ اضافه کرد: پوسیدگی دندان، بوی بد دهان، پوکی استخوان و پیری زودرس، بیماری‌های مفاصل و آرتروز از دیگر مضرات استعمال دخانیات است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد