.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

رده بندی فاسد ترین کشور های جهان

به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی شفافیت گزارش سالانه خود درباره دامنه فساد مالی و اداری در کشورهای مختلف جهان را انتشار داده است، این گزارش برای گستردگی فساد شاخص‌هایی را تدوین کرده و بر این اساس، کشورهای مختلف از نظر وجود میزان فساد مالی و اداری در هر یک از آنها رده بندی شده‌اند.

در گزارش سال 2007 این سازمان، کشور دانمارک همراه با فنلاند و سنگاپور با شاخص عددی یک دارای کمترین میزان فساد دانسته شده‌اند در حالی که کشورهای برمه و سومالی، با شاخص‌های عددی 179 در پایین‌ترین رده قرار دارند.

این گزارش برای ایران شاخص عددی 131 را محاسبه کرده که معادل شاخص‌های تعیین شده برای کشورهای بروندی، هندوراس، لیبی، نپال، فیلیپین و یمن است.شاخص نسبت داده شده به افغانستان 172 است که این کشور را در کنار چاد و سودان قرار می‌دهد.

سازمان بین‌المللی شفافیت از نظر گستردگی فساد مالی برای تاجیکستان شاخص 150 را تعیین کرده که هم سطح آذربایجان، بلاروس، قیرقیزستان، لیبریا و زیمبابوه است.

در رده بندی کشورهای خاورمیانه، رژیم اشغالگر قدس با شاخص 30 دارای کمترین میزان فساد و عراق با شاخص 178 دارای بیشترین میزان فساد مالی و اداری تشخیص داده شده است.

سپس به ترتیب قطر (با شاخص 32)، امارات متحده عربی (با شاخص34)، بحرین (با شاخص46)، عمان (با شاخص53)، اردن (با شاخص53)، کویت (با شاخص60)، عربستان سعودی (با شاخص79)، لبنان (با شاخص99)، یمن (با شاخص131)، لیبی (با شاخص131)، ایران (با شاخص131)، سوریه (با شاخص138) و عراق (با شاخص178) قرار دارند.

سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارش خود می‌نویسد که از میان کشورهای منطقه که کنوانسیون سازمان ملل علیه فساد را امضا کرده‌اند، اردن، کویت، لیبی، قطر، امارات و یمن گام‌هایی اساسی در مبارزه با فساد برداشته‌اند اما سایر کشورهای در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌اند.

کنوانسیون سازمان ملل علیه فساد در اکتبر سال 2003 جنبه اجرایی یافت و تا کنون 140 کشور، از جمله تاجیکستان، به آن پیوسته‌اند اما جمهوری اسلامی ایران و افغانستان آن را امضا نکرده‌اند.

سازمان بین‌المللی شفافیت هدف خود را پیشبرد همکاری بین‌المللی برای ریشه کن کردن فساد مالی و اداری در کشورهای مختلف عنوان می‌کند.

این سازمان در سال 1993 به عنوان یک سازمان غیردولتی در آلمان تاسیس شد و دارای 100 شعبه در مناطق مختلف جهان است و گزارش‌هایی را در مورد گستردگی فساد مالی و اداری در مناطق مختلف جهان تهیه می‌کند.

سازمان بین‌المللی شفافیت به خصوص این نظر را مردود می‌داند که ساختار اداری کشورهای پیشرفته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه از سلامت بیشتری برخوردار است و در بررسی‌های سالیانه خود، تمامی کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از سال 1995 سازمان بین‌المللی شفافیت “شاخص تشخیص فساد” (CPI) را بر اساس معیارهای یکسان برای رده بندی کشورهای مختلف از نظر سلامت و فساد مالی و اداری در هر سال تدوین و منتشر کرده است.در کنار شاخص بانک جهانی در اندازه‌گیری فساد مالی و اداری، گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت از مراجع قابل اعتنا در تعیین سلامت شرایط مالی و اداری کشورهای جهان محسوب می‌شود.

در گزارش سال 2007 این سازمان، شاخص فساد مالی و اداری برای کشورهای سوییس 7، کانادا 9، انگلیس 12، آلمان 16، ژاپن 17، فرانسه 19، آمریکا 20، ترکیه 63، چین 72، هند 72 و روسیه 143 اعلام شده است

برگرفته از: عصر ایران

نظرات 3 + ارسال نظر
ورود 13- ممنوع/شرکت در جایزه 800دلاری شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:20 ق.ظ http://www.dvp.mihanblog.com

وبلاگت بسیارجالب ومفید بود شما هم به ما سربزنید اگر برایتان ممکن میباشد وبلاگهای من را در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود=>


http://www.dvp.mihanblog.com
گنج7دریا
http://www.mamno-13.blogsky.com
ورود 13- ممنوع/شرکت درجایزه800دلاری

بابل بوی شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:37 ق.ظ http://www.sadedel11.blogsky.com/

نمی دونم برا کیا متا سف باشم برا خودمون یا تون بالایی ها
اما آمار جالبی بود معلوم کرد کجای دنیاییم

مهرداد پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:34 ق.ظ http://تازه ها

سلام دوست عزیز وبلاگ جالبی دارید از اینکه در زمینه اطلاع رسانی خدمت میکنید باعث خوشحالیست اینجانم خواهان تبادل لینک با شما هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد