.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

اسپرم زنانه ، شگفتی جدید علم ژنتیک

یک محقق ایرانی در دانشگاه نیوکاسل (انگلیس) موفق به تولید سلول جنسی نر (اسپرم) از سلول های تمایزنیافته مغز استخوان زنانه شده است.
پروفسور کریم نیرنیا که مدتی پیش موفق شده بود از سلول های مغز استخوان مردانه ، اسپرم های ابتدایی تولید کند، در تلاش تحقیقاتی اخیرش سلول های مغز استخوان زنانه را برای تولید اسپرم مورد استفاده قرار داده است.
در مرحله بعد اسپرم های ابتدایی تولید شده وارد مرحله میوز یا تقسیم سلولی شده و به این طریق حاوی ماده ژنتیکی کامل و صحیح برای برخورداری از توانایی بارورسازی تخمک خواهند شد.دکتر نیرنیا در سال 2006 نیز در یک پروژه تحقیقاتی توانست با استفاده از اسپرم های به دست آمده از سلول های بنیادی جنینی مردانه ، موش های آزمایشگاهی را بارور کند.
وی در گفتگو با مجله نیوساینتیست اظهار کرده که رشد اسپرم در آزمایشگاه به همین روش برای زنان نیز امکانپذیر خواهد بود و انجام روش جدید استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان زنانه برای تولید اسپرم زنانه را مستلزم تایید اخلاقی از سوی مقامات دانشگاه می داند.
به گفته دانشمندان انگلیسی ، با کمک این تکنیک ، امکان دستیابی به روش های نوین درمان ناباروری فراهم خواهد شد.


پروفسور کریم نیرنیا سال 1340 در شیراز متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و اخذ دیپلم در رشته ریاضی فیزیک عازم آلمان شد.
وی مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را در رشته ژنتیک گذراند و موفق به اخذ درجه دکتری از دانشگاه گوتنگن آلمان شد و در حال حاضر رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی سلول های بنیادی دانشگاه نیوکاسل انگلیس است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی اکبر یکشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:21 ب.ظ http://www.hamshahrijavan.blogsky.com

سلام
تبریک میگم.واقعا افتخار ایران و ایرانی هستند.
امیدوارم به پیشرفت های بیشتری در زمینه علم ژنتیک دستیابند.
ممنون از شما
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد