.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

آیین‌نامه«حمایت مالی از دانشجویان فعال دکتری» تصویب شد

معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام تصویب آیین‌نامه «حمایت مالی از دانشجویان فعال دوره‌های دکتری دانشگاه‌ها» در جلسه روز شنبه شورای عالی برنامه‌ریزی، به تشریح جزییات این آیین‌نامه پرداخت.

دکتر حسن خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه دانشجویان دکتری در کنار اعضای هیات علمی، موتور محرک توسعه علمی و نوآوری کشور هستند، گفت: در همین راستا وزارت علوم با هدف استفاده بهینه از توان علمی دانشجویان دکتری و رفع دغدغه مالی آنها، با تدوین آیین‌نامه‌ای به حمایت مالی از دانشجویان دکتری پرداخته است.


وی افزود: براساس این آیین‌نامه و شرایط تعیین شده توسط دانشگاهها، دانشجویان فعال دوره دکتری از دو محل دانشگاه محل تحصیل و وزارت علوم، در قالب طرح «دستیار آموزشی و پژوهشی» مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، این آیین‌نامه در شورای عالی برنامه‌ریزی تصویب شده و در صورت تایید وزیرعلوم از مهر ماه سال جاری در کشور اجرایی می‌شود.

دکتر خالقی با بیان اینکه در حال حاضر برخی دانشجویان دوره‌های دکتری بورسیه و برخی دیگر مامور به تحصیل هستند و حمایت مالی می‌شوند، گفت: با این‌ حال نیمی از دانشجویان دکتری کشور که حدود 6 هزار تن هستند جزو این دو دسته نبوده و برای رفع مشکلات مالی و معیشتی، مجبور به اشتغال هستند و نمی‌توانند تمام توان و وقت خود را صرف تحصیل و پژوهش کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان دکتری سرمایه‌های علمی کشور هستند، تصریح کرد: متاسفانه این دانشجویان تاکنون به دلیل مشکلات مالی و عدم توجه لازم به آنها، به راحتی و در ازای مبالغ اندکی توسط کشورهای پیشرفته علمی و حتی برخی کشورهای کوچک و کم توان علمی جذب می‌شدند، در این راستا وزارت علوم برای جلوگیری از خروج این گروه از نخبگان علمی و تسریع روند توسعه علمی کشور با تدوین آیین‌نامه‌ای نسبت به حمایت مالی از این دانشجویان اقدام کرده است.

وی درخصوص نحوه حمایت مالی دانشگاه‌ها و وزارت علوم از دانشجویان فعال دوره‌ دکتری، گفت: دانشگاه‌ها براساس شرایط و ضوابط تعیین شده و با پرداخت مبلغ ماهیانه‌ای از دانشجویان فعال دکتری حمایت می‌کنند، البته در کنار دانشگاه‌ها، وزارت علوم نیز هر ماه معادل مبلغ پرداختی دانشگاه‌ها از دانشجویان حمایت می‌کند. 

بر اساس این آیین‌نامه، دانشجویان در دوره‌های آموزشی به عنوان دستیار آموزش و در دوره‌های پژوهشی به عنوان دستیار پژوهش، در دانشگاه فعالیت و پژوهش می‌کنند و در مقابل مبلغی را به عنوان حقوق دریافت می‌کنند.

دکتر خالقی میزان مبلغ پرداختی به دانشجویان دکتری را مجموعا حدود 500 هزار تومان بیان کرد و گفت: استمرار روند پرداخت حقوق به دانشجویان فعال دوره دکتری در گروی عملکرد دانشجویان است.

وی فعالیت تمام وقت دانشجو در امور پژوهشی را از نتایج حمایت مالی از دانشجویان دکترا بیان کرد و گفت: این طرح اولین بار در سمینار معاونان آموزشی در هرمزگان مطرح و تاکنون در چند دانشگاه اجرایی شده است، خوشبختانه هم اکنون نیز این طرح مورد حمایت معاونت‌های دانشجویی و پژوهشی وزارت علوم و شخص وزیر قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در صورت تصویب و تایید وزیر علوم، برای سال اول اجرای این آیین‌نامه، 10 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح الزامی نیست، اظهار کرد: این آیین‌نامه به دانشگاه اجازه می‌دهد که از دانشجویان فعال دکتری خود حمایت کند، البته امیدواریم که دانشگاهها از این طرح به صورت جدی استقبال کنند.

دکتر خالقی ادامه داد: حمایت مالی دانشگاه‌ها و وزارت علوم از دانشجویان فعال دکتری، علاوه بر تحصیل تمام وقت دانشجو و رفع دغدغه‌های معیشتی این دانشجویان، دارای مزایای بسیاری است که کوتاه شدن طول تحصیل دوره دکتری، درگیرشدن کامل دانشجو با پروژه و ارتقای کیفی دوره‌های دکتری برخی از آنهاست.

وی با بیان اینکه حمایت مالی تنها از دانشجویان فعال دوره دکتری صورت می‌گیرد، گفت: ممکن است دسته‌ای از دانشجویان مشمول این آیین‌نامه نشوند، در این راستا معاونت دانشجویی وزارت علوم برای رفع دغدغه‌های مالی این دسته از دانشجویان نیز پیش‌بینی کرده که این دانشجویان تحت پوشش وام صندوق رفاه قرار بگیرند و پس از فارغ‌التحصیلی نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه دانشجویان دوره‌های دکتری را مهمترین منبع نخبگان علمی کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این آیین‌نامه جنبش علمی در کشور تقویت شود و روند مهاجرت نخبگان کاهش یابد.

به نقل از ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد