.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

احتمال وقوع سونامی در سواحل ایران وجود دارد

 

 رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی با هشدار نسبت به احتمال وقوع سونامی در سواحل شمالی و جنوبی ایران گفت باید تمهیدات لازم برای برخورد با این پدیده اندیشیده شود

 
دکتر "وحید چگینی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود به منظور ایجاد آمادگی لازم در برخورد با این پدیده ، باید اطلاع رسانی در این زمینه صورت گیرد که لازمه این اطلاع رسانی راه اندازی ستاد هشدار مرکز سونامی است.
وی گفت همانطور که پیش بینی زلزله امکان پذیر نیست گفتن اینکه چه زمانی سونامی اتفاق می افتد هم امکان ندارد، اما در هر حال باید اقدامات لازم برای مواجه شدن با این مخاطره دریایی فراهم شود.
وی با بیان اینکه وقوع سونامی در ایران با فاصله نزدیک از سواحل ما اتفاق می افتد گفت محاسبات انجام شده نشان می دهد اگر سونامی در دریای عمان رخ دهد 15تا 30ثانیه زمان لازم است تا امواج ناشی از آن به سواحل ایران برسد که فرصت برای هشدار به مردم و تخلیه سواحل بسیار اندک است.
دکتر چگینی اضافه کرد در مورد سواحل شمالی کشور نیز در صورت وقوع سونامی حدود یک ساعت طول می کشد تا امواج آن به سواحل کشور ما برسند.
رئیس مرکز تحقیقات اقیانوس شناسی گفت سونامی امواج بلندی هستند در اثر عواملی همچون زمین لرزه های دریایی، زمین لغزه و فوران آتش فشان های زیر دریایی ایجاد می شوند.
دوره تناوبی امواج سونامی از چند دقیقه تا حدود یک ساعت است و بیشتر سونامی ها در سواحل کشورهایی همچون ژاپن و بیشتر بر اثر زلزله های زیر دریایی به وجود می آیند.
بزرگی سونامی رابطه نزدیکی با شدت زلزله دارد ، سونامی می تواند طول اقیانوس را با سرعتی بیش از 800کیلومتر در ساعت طی کند.
شدیدترین سونامی در دسامبر 2004 مناطق جنوب شرقی آسیا و شرق آفریقا را تحت تاثیر قرار داد که بر اثر آن حدود 300هزار نفر جان خود را از دست دادند.
دکتر چگینی با اشاره به اینکه از دیگر مخاطرات دریایی می توان به امواج ناشی از طوفان، خیزاب طوفان، جریان های شکافنده ، نشت نفت و رشد جلبک های مضر دریایی اشاره کرد گفت در صورت عدم آمادگی وقوع هر کدام از این مشکلات می تواند آسیب های فراوانی را وارد آورد.
رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اینکه امواج شکافنده دریا همزمان با ایام تعطیلات تابستانی جان بسیاری از مسافران سواحل شمالی کشور را می گیرد گفت به منظور اظلاع رسانی و آگاهی مردم ، با همکاری سازمان گردشگری کشور بروشورهایی تهیه شده که در بین مردم توزیع خواهد شد.
وی گفت در این بروشورها اطلاعاتی در خصوص امواج شکافنده دریا ، نحوه حرکت آنها و اینکه در صورت گرفتار شدن دراین امواج چه باید کرد گنجانده شده است. 

به نقل از ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد