.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

سه شهر بزرگ در خطر زلزله هشت و نیم ریشتری

 جدیدترین نقشه‌های زمین لغزش در ایران نشان می‌دهد، شهرهای بزرگ تهران، تبریز و مشهد در پهنه‌ای با «شدت بسیار بالا» در معرض زلزله قرار دارند. این نقشه‌ها که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تهیه شده، این سه کلان‌شهر را در رتبه شدت بسیار بالا تا هشت و نیم ریشتر، پذیرای زلزله دانسته است.

این نقشه‌ها که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تهیه و در آن بانک اطلاعات زمین لغزش‌های کشور ارائه شده، این سه کلان‌شهر را در رتبه شدت بسیار بالا تا هشت ونیم ریشتر، (VIII) پذیرای زلزله دانسته است.

به گزارش روابط‌عمومی پایگاه ملی داده‌های علوم‌ زمین کشور، کارشناسان این پایگاه با توجه به نقش و اهمیت مطالعات زمین لغزش و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی این پدیده زمین‌شناسی اطلاعات کاملی از زمین لغزش‌های ایران را در سایت این پایگاه (www.ngdir.ir) قرار دادند.

در این بانک اطلاعاتی پراکندگی زمین لغزش‌های ایران و اهم آنها به همراه نقشه این پدیده در کشور گنجانده شده است.
زندگی در حریم ممنوعه، امکان و فضاهای در معرض خطر زمین لغزش، چگونگی جلوگیری از این پدیده و کاهش اثرات تخریبی آن از دیگر مطالب این بخش است.
پدیده زمین لغزش یا رانش زمین همه ساله باعث خسارت‌های زیادی به راه‌ها، مناطق مسکونی، تاسیسات زیرساختی و شریانی کشور می‌شود.
از همین رو، تصمیم‌گیرندگان و دست‌اندرکاران با استفاده از اطلاعات بانک اطلاعات زمین لغزش پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور می‌توانند با برنامه‌ریزی بهتر از وقوع این پدیده و صدمات آن جلوگیری کنند.

البرز مرکزی

زمین لرزه‌ها به عنوان عامل اصلی ایجاد بسیاری از حرکت‌های توده‌ای مواد تشکیل دهنده زمین همچون زمین لغزش‌ها، سنگ افت‌ها، بهمن‌ها و روانه‌ها محسوب می‌شوند.
این نوع حرکات دامنه‌ای در مناطق کوهستانی درصد قابل توجهی از خسارات کلی یک زمین لرزه را تشکیل می‌دهند.
بررسی‌های صحرایی در ایران نشان می‌دهد بیشتر زمین لغزش‌های قدیمی بزرگ محصول رویداد زمین لرزه هستند.

نخستین کاتالوگ لغزش‌های زمین لرزه‌ای در ایران 79 لغزش بزرگ را در پیش از سده بیستم با زمین لرزه در ارتباط دانسته است که از این میان لغزشی در محدوده این مطالعه معرفی نشده و 16 زمین لغزش در پهنه پیرامونی البرز مرکزی واقع است.

برآورد مقدماتی شدت زمین لرزه (INTENSITY) در ایران نشان می‌دهد شهرهای بزرگ تهران، تبریز، مشهد در پهنه با شدت بسیار بالا (با افزایش نگرانی‌ها در ارتباط با آسیب‌پذیری لرزه‌ای پایتخت ایران (شهر تهران)، تا سال 1383 در کنار مطالعات مقاوم سازی طرح‌های عمرانی مجموعه پروژه‌های ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای، تحلیل خطر روانگرایی اثر ساختگاه حریم گسلش در این شهر و پهنه پیرامونی آن مطالعه شده یا در دست انجام است.

توسعه سامانه‌های شهری در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی شمال تهران، لزوم مکان‌یابی پهنه‌های امن را بر مبنای بررسی ناپایداری لرزه‌ای شیب‌ها نشان می‌دهد.

در این میان تلاش برای تحلیل خطر رویداد لغزش‌های تحریک شده از زمین لرزه در پهنه شمالی تهران فرآیندی است که به طور ویژه برای نخستین بار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به نقل از دنیای اقتصاد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد