.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

فرود موفقیت آمیز فونیکس به سطح مریخ

فونیکس به معنای سیمرغ (پرنده ای افسانه ای) است

فضاپیمای فونیکس بامداد دوشنبه پس از ورود به جو مریخ با موفقیت در قطب شمال این سیاره سرخ فرود آمد.

 

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار است این مریخ پیما طی 90 روز با بررسی سطح یخی این سیاره به جست و جوی نشانه‌های امکان حیات در آن بپردازد.

پس از گذشت کمتر از دو ساعت از فرود موفقیت آمیز فونیکس بر سطح مریخ در بامداد دوشنبه، چهار عکس سیاه و سفید از این فضاپیما به زمین مخابره شد.

یک تصویر از چهار تصویر مخابره شده مربوط به نحوه فرود فونیکس در میان صخره‌های کوچک سطح مریخ اختصاص داشته و بقیه تصاویر افق این سیاره یخی و سطح چند گوش آن را به تصویر کشیده‌اند. ‌چنین الگوی چند گوشی در سطح مناطق یخی زمین نیز دیده می‌شود.

دن مک کلیس، سرپرست دانشمندان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در آزمایشگاه نیروی پیشرانش جت(JPL) گفت: تصاویر واقعا زیباست و به نظر می‌رسد محل فرود برای شروع بررسی و کارش بسیار مناسب است.

تصاویر اولیه اطلاعاتی در خصوص وضعیت فضاپیمای فونیکس به مهندسان داده است. این اطلاعات شامل منبع تامین قدرت و سلامت ابزار آلات علمی و فنی آن می‌شود.

باری کلداستین، سرپرست پروژه تحقیقاتی فونیکس، خاطر نشان کرد: سخت ترین قسمت کار به پایان رسیده است در حالی که وی حتی تصور نمی کرده است که این قسمت کار به این خوبی انجام شود.

فضاپیمای فونیکس پس از نزدیک به 10 ماه سفر فضایی و پشت سر گذاشتن 422 میلیون مایل با سرعتی بیش از 12 هزار مایل در ساعت وارد جو مریخ شد.

پس از شعله‌ور شدن پیشران‌های فونیکس و کاهش سرعت سفینه فضایی به 5 مایل در ساعت خبر فرود این فضاپیما در ساعت 4:53 به وقت پاسفیک به زمین رسید.

این اولین فرود کاملا آرام و ایمن بر سطح مریخ از زمان فرود فضاپیمای دو قلوی وایکینگ در سال 1976 است، چرا که دو مریخ‌نورد روح و فرصت ناسا چهار سال پیش به کمک چتر و کیسه‌های هوا موفق به فرود در سطح مریخ شده بودند.

این موفقیت برای سازمان فضایی آمریکا (ناسا) بسیار حائز اهمیت و امیدبخش است. بیش از نیمی از تمام تلاش‌های ناسا و سایر آژانس‌های فضایی برای فرود بر سطح سیاره سرخ مریخ با شکست مواجه شده‌اند.

محل فرود فونیکس با توجه به وجود مدارکی دال بر منابع آب یخ زده نزدیکی آن انتخاب شده است.

 تصویری از چتر فرود فونیکس:

تصویری از آغاز به کاوش فونیکس:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد