.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

.: دنیای دانستنی ها :.

دانستنیهای کاربردی روز

برنج را به صورت کته مصرف کنید


سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت:به دلیل آنکه در موقع آبکشی کردن برنج ویتامین های نوع گروه B آن از بین می رود ضروری است برنج را به صورت کته مصرف کنیم.
دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برنج یکی از غلات اساسی و پایه است و به صورت اصولی رژیم های غذایی بر مبنای غلات بوده و حدود یک سوم تا یک چهارم انرژی بدن از غلات بدست می آید که در این میان برنج به عنوان یکی از غلات دارای جایگاه خوبی بوده و دارای ویتامین گروه B است.

کیمیاگر گفت: حدود سه چهارم برنج خام دارای نشاسته، 7 درصد پروتئین، 13 درصد آب و بقیه آن دارای املاح، ویتامین و فیبر است.

وی تصریح کرد: با آبکشی کردن برنج ویتامین های گروه B آن از بین می رود، پس لازم است که برنج را بصورت کته مصرف کرده و از آبکشی کردن آن خودداری کنیم.

وی افزود: تصور افرادی که فکر می کنند با آبکشی کردن برنج نشاسته آن از بین می رود اشتباه بوده و چون در آبکشی کردن این غله (برنج) ویتامین های گروه B آن از بین می رود پس توصیه می شود که برنج را بصورت کته تهیه کنیم.

* برنج در مقایسه با نان باید کمتر مصرف شود

کیمیاگر در ادامه افزود: برنج در مقایسه با گندم، نوع و کیفیت پروتئین آن بهتر بوده اما مقدار پروتئین گندم نسبت به برنج بیشتر است،پس نان را باید بیشتر از برنج مصرف کرده و در هفته 2 تا 3 مرتبه برنج مصرف شود.

وی تصریح کرد: بعضی افراد خوردن برنج را با چاقی همراه دانسته اند که باید گفته شود هر ماده غذایی اگر زیاد خورده شود چاق کننده است، بنابراین باید برنج را به اندازه لازم و مناسب مصرف کرد.

کیمیاگر تاکید کرد: نان و برنج هرکدام دارای خواص مخصوص به خود هستند که باید به اندازه لازم آنها را مصرف کرد و در ضمن باید مصرف برنج در هفته نسبت به نان کمتر باشد و بصورت صحیح می توان آن را در هفته 2 تا 3 مرتبه در هفته توصیه کرد.

* غلات یکی از منابع تامین کننده فیبر است

کیمیاگر در ادامه تاکید کرد: غلات حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات است و در بسیاری از جوامع، غذای اصلی مردم محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: غلات یکی از منابع تامین کننده فیبر بوده و از انواع آن می توان گندم، برنج، جو و هم ذرت را اشاره کرد.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد